شرکت نيلگون ترابر آريان در سال 1398 با هدف ارائه خدمات جامع حملونقل و لجستيک، تاسيس و در همان سال، موفق به دريافت مجوز از سازمان بنادر براي اخذ نمايندگي کشتيراني شد و فعاليت خود را در زمينه فورواردي آغاز کرد. خدمات اين مجموعه شامل حملونقل دريايي، زميني و هوايي بود و در سال 1400، نمايندگي خط کشتيراني MSL را نيز دريافت کرد. همچنين در سال 1401 سرويس حمل کانتينري بين ايران و چين را با تمرکز ويژه بر حمل کالاهاي خطرناک راهاندازي کرد. اين شرکت با توجه به فرصتهاي بازار، در سال 1402 خدمات خود را در بازارهاي آفريقا، استراليا، ژاپن، برزيل و کانادا گسترش داد. نيلگون ترابر آريان در طول اين سالها، با بهرهگيري از شبکه گستردهاي از نمايندگان و دفاتر بينالمللي، به يکي از شرکتهاي پيشرو در ارائه خدمات ترانزيت و حملونقل دريايي تبديل شده است. با توجه به عملکرد موفق اين شرکت، گفتوگويي با خانم مونا هاشمي، مديرعامل شرکت نيلگون ترابر آريان انجام دادهايم که ماحصل آن را در ادامه ميخوانيد.
شرکت نيلگون ترابر آريان چه برنامههاي توسعهاي براي آينده دارد و چشماندازهاي آن در زمينه گسترش خدمات، ورود به بازارهاي جديد يا بهبود فرآيندهاي فعلي چيست؟
اين شرکت با هدف رشد پايدار و افزايش سهم خود در بازار حملونقل بينالمللي، برنامههاي توسعهاي جامعي براي آينده در نظر دارد که اين برنامهها در سه محور اصلي گسترش خدمات، ورود به بازارهاي جديد و بهبود فرآيندهاي فعلي متمرکز هستند. يکي از اهداف کليدي ما، توسعه خدمات ترانشيپمنت به بنادر جديد در آفريقا، آسيا، اروپا و آمريکا است. اين بازارها به دليل ظرفيتهاي تجاري بالقوه، فرصتهاي جديدي را براي گسترش خدماتمان فراهم ميکنند. قصد داريم تا با تقويت همکاريهاي بينالمللي و ايجاد ارتباطات جديد، شبکه حملونقل را گسترش دهيم و کيفيت و کميت خدمات خود را در بازارهاي نوظهور آفريقا بهبود بخشيم. همچنين با افزايش تنوع و تعداد کانتينرها و کاهش هزينهها، به دنبال ايجاد صرفه اقتصادي براي مشتريان هستيم. هدف ديگر ما ورود به بازارهاي نوظهور و افزايش حضور در بازارهايي است که نياز به خدمات تخصصي حملونقل و لجستيک دارند. در راستاي اين اهداف، به دنبال ديجيتالسازي و استفاده از فناوريهاي نوين در مديريت زنجيره تامين هستيم. پيادهسازي سيستمهاي مديريت يکپارچه، رديابي آنلاين محمولهها و بهکارگيري راهکارهاي مبتني بر هوش مصنوعي از جمله برنامههاي ما هستند. براي بهبود عملکرد داخلي و افزايش بهرهوري، بر آموزش مستمر کارکنان و بهروزرساني سيستمهاي مديريتي تمرکز داريم. از طرفي، توسعه تيمهاي تخصصي در زمينههاي حملونقل دريايي و ترانزيت، به ما کمک خواهد کرد تا کيفيت خدمات را ارتقا دهيم. شرکت نيلگون ترابر آريان قصد دارد تا با تمرکز بر پروژههاي لجستيکي بزرگ بينالمللي، جايگاه خود را در بازار بهويژه در زمينه حمل کالاهاي خاص و پيچيده تقويت کند. با توجه به تحريمهاي بينالمللي، به دنبال ارائه راهکارهاي نوين و قابلاعتماد براي تقويت تجارت بين ايران و نقاطي هستيم که نياز به خدمات تخصصي دارند. چشمانداز ما اين است که با ورود به اين بازارها و ارائه سرويسهاي تخصصي، نهتنها تجارت ايران را حفظ کنيم، بلکه با ايجاد راههاي جديد، تجارت با اين نقاط را گسترش دهيم و به شرکتها و تجار کمک کنيم تا به بازارهاي جهاني دسترسي داشته باشند.
اين شرکت چگونه با رقباي داخلي و بينالمللي در صنعت حملونقل رقابت ميکند؟
شرکت نيلگون ترابر آريان با بهرهگيري از استراتژيهاي متنوع به رقابت با رقباي داخلي و بينالمللي در صنعت حملونقل ميپردازد. اين شرکت بر ارائه خدمات به مقاصد کمتر شناخته شده تمرکز دارد، جايي که ساير شرکتها توجه کافي به آن نکردهاند. اين رويکرد به نيلگون ترابر آريان اين امکان را ميدهد که بازارهاي جديد را شناسايي کرده و به آنها خدماترساني کند. يکي از ويژگيهاي کليدي خدمات اين شرکت، ارائه خدمات EX WORK است که به مشتريان اجازه ميدهد، بار خود را از محل کارخانه تحويل گرفته و به مقصد مورد نظر ارسال کنند. اين نوع خدمات راحتي و سهولت بيشتري را براي مشتريان فراهم ميآورد. همچنين نيلگون ترابر آريان بر بازارهاي خاصي در کشورهاي آفريقا، کانادا، استراليا، ژاپن و برزيل تمرکز دارد و خدمات متناسب با نيازهاي اين بازارها را ارائه ميدهد. اين شرکت به تازگي اقدام به ارائه بيمه براي خدمات حمل کرده که به افزايش رضايت و آرامش خاطر مشتريان کمک ميکند و بر ارائه خدمات مشتريمحور و پاسخگويي به نيازها و سوالات مشتريان تاکيد دارد که اين امر باعث افزايش وفاداري آنها ميشود. شرکت نيلگون ترابر آريان به بازارهايي که خدمات کمتري دارند، توجه کرده و سرويسهاي ترانشيپ را ارائه ميدهد، در حالي که رقباي اصلي بيشتر خدمات کراس استاف را ارائه ميدهند.
شرکتهاي حملونقل با چه چالشهاي اقتصادي مواجه هستند و مسايلي مانند نوسانات نرخ ارز، افزايش هزينههاي عملياتي و تغييرات قيمت سوخت، چه مشکلاتي را پيش روي اين شرکت ها قرار داده است؟
نرخ ارز بهطور عمده بر بازرگاني و صادرات و واردات و همچنين حجم کالايي که مبادله ميشود، تاثير ميگذارد و براي ما چالشهاي غيرمستقيم ايجاد ميکند. با اين حال چالشهاي اصلي ما بيشتر به موضوع تحريمها مربوط ميشود. در مناطقي سرويسدهي ميکنيم که معمولا خطوط حملونقل نبايد از مبدا يا مقصد محمولهها آگاه باشند، زيرا در غير اين صورت ممکن است که همکاريها قطع شود. چالشهاي ما همچنين جنبههاي بينالمللي دارند. به عنوان مثال، مشکلات عرضه و تقاضا در سطح جهاني، کمبود کانتينر در چين و نوسانات قيمت سوخت، بر هزينههاي عملياتي تاثير ميگذارد و اين موضوع به افزايش هزينههاي ما منجر ميشود. هزينههاي عملياتي مانند دستمزد کارکنان، هزينههاي تعمير و نگهداري وسايل نقليه و هزينههاي مربوط به انبارداري، ميتواند به سرعت افزايش يابد. اين افزايش هزينهها ميتواند به کاهش حاشيه سود شرکتها منجر شود و توانايي آنها در سرمايهگذاري در فناوريهاي نوين و بهبود خدمات را محدود کند. قيمت سوخت يکي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر هزينههاي حملونقل است. افزايش ناگهاني قيمت سوخت ميتواند به افزايش هزينههاي عملياتي و کاهش سودآوري منجر شود. شرکتها ممکن است، نياز داشته باشند که اين هزينهها را به مشتريان منتقل کنند که ميتواند بر تقاضا و وفاداري مشتري تاثير منفي بگذارد. همچنين در شرايط اقتصادي چالشزا، رقابت بين شرکتهاي حملونقل افزايش مييابد. شرکتها ممکن است که براي حفظ سهم بازار خود به کاهش قيمتها و هزينهها روي بياورند که ميتواند منجر به کاهش کيفيت خدمات و حاشيه سود شود. يک نکته مهم اين است که عدم قطعيتهاي اقتصادي مانند بحرانهاي اقتصادي جهاني يا محلي، ميتواند بر رفتار مصرفکنندگان و شرکتها تاثير بگذارد. اين عدم قطعيتها ممکن است، منجر به کاهش تقاضا براي خدمات حملونقل شود و در نتيجه بر رشد و سودآوري شرکتها تاثير منفي بگذارد. براي مقابله با اين چالشها شرکتهاي حملونقل نياز دارند که استراتژيهاي مديريتي موثري را پيادهسازي کنند که از جمله آنها ميتوان به بهينهسازي هزينهها، استفاده از فناوريهاي نوين و بهبود روابط با مشتريان اشاره کرد.
شرکتهاي حملونقل کشورمان، چه موانعي در زمينه مجوزها، قوانين گمرکي و مقررات حملونقل دارند و چگونه اين چالشها را مديريت ميکنند؟
تمام شرکتهاي کشتيراني و حملونقل با چالشهاي متعددي در زمينه دريافت مجوزها روبهرو هستند که يکي از عمدهترين آنها مساله تحريمها است که موجب پيچيدگي و طولاني شدن فرآيند دريافت مجوزهاي بينالمللي ميشوند. علاوه بر اين، مشکل بيمه نيز به چالشهاي اين شرکتها افزوده است. تامين پوشش بيمهاي معتبر براي حملونقل بينالمللي دشوار است، زيرا بسياري از شرکتهاي بيمه تمايلي به همکاري با کشورهايي که تحت تحريم هستند، ندارند. براي مقابله با اين چالشها، شرکتها بايد روابط خود را با نهادهاي مربوطه، تقويت و واحدهاي تخصصي براي پيگيري مجوزها ايجاد کنند. همچنين سرمايهگذاري در برنامههاي آموزشي براي کارکنان ميتواند به کاهش مشکلات موجود و افزايش کارايي و اثربخشي کمک کند. تغييرات مکرر در قوانين و مقررات گمرکي، به ويژه در زمينه تعرفهها و شرايط ترخيص کالا ميتواند باعث سردرگمي و عدم تطابق در مستندات شود. براي مديريت اين چالش، شرکتها بايد با ايجاد روابط نزديک با مقامات گمرکي و آموزش کارکنان خود در زمينه قوانين جديد، از آخرين تغييرات مطلع شوند و مستندات لازم را به دقت آماده کنند. علاوه بر اين، قوانين و مقررات حملونقل ممکن است، به دليل شرايط اقتصادي و سياسي تغيير کند. اين تغييرات ميتواند بر نوع و روشهاي حملونقل تاثير بگذارد. شرکتها ميتوانند با توسعه برنامههاي آموزشي براي کارکنان و سرمايهگذاري در فناوريهاي نوين، به انطباق با اين مقررات کمک کنند.
مشکلات در زنجيره تامين و لجستيک، شرکتهاي حملونقل را با چه چالشهايي مواجه کرده است؟
شرکتهاي حملونقل به دليل مشکلات موجود در زنجيره تامين و لجستيک با چالشهاي متعددي مواجه هستند که تاثير قابل توجهي بر کارايي و سودآوري آنها دارد. يکي از مشکلات اصلي عدم شفافيت اطلاعاتي است. عدم دسترسي به اطلاعات دقيق در مورد موجودي، زمان تحويل و شرايط بازار ميتواند منجر به تصميمگيريهاي نادرست، تاخير در ارسال بار و افزايش هزينههاي انبارداري شود. شرايط نامساعد جوي، ترافيک و حوادث جادهاي نيز از ديگر عواملي هستند که زمان تحويل کالا را تحت تاثير قرار ميدهند و اين اختلالات ميتوانند نارضايتي مشتريان و از دست رفتن فرصتهاي تجاري را به دنبال داشته باشند. عدم تعادل در مديريت موجودي، چه در انبارها و چه در وسايل نقليه، ميتواند به کمبود يا اضافه موجودي منجر شود که نهتنها هزينههاي اضافي ايجاد ميکند، بلکه فرصتهاي فروش را نيز از بين ميبرد. علاوه بر اين، تغييرات مکرر در مقررات گمرکي و الزامات و مستندات، زمان و هزينههاي حملونقل را افزايش ميدهد و شرکتها را از واکنش سريع به تغييرات بازار بازميدارد. عدم استفاده از فناوريهاي نوين در زنجيره تامين و لجستيک نيز ميتواند فرآيندها را کُند کرده و مانع از بهينهسازي عمليات شود. نوسانات اقتصادي، تحريمها و تغييرات سياسي نيز بر زنجيره تامين تاثيرگذار هستند و موجب اختلال در تامين کالاها و افزايش هزينهها ميشوند. در سال اخير، چالشهاي فراواني نظير جنگها در اوکراين و خاورميانه و مشکلات درياي سرخ به شدت نرخها را تحت تاثير قرار داده و نوسانات شديدي را ايجاد کرده است. همچنين تحولات اقتصادي در آمريکا و تقاضاي بالا در چين بر قيمتها اثر گذاشته و شرکتها هر ماه با نوسانات قيمت مواجه هستند. براي مقابله با اين چالشها، شرکتهاي حملونقل بايد به بهبود مديريت زنجيره تامين، سرمايهگذاري در فناوريهاي نوين و تقويت روابط با تامينکنندگان و مشتريان توجه کنند تا کارايي خود را افزايش دهند و به سرعت به تغييرات پاسخ دهند.
شرکتهاي حملونقل در زمينه کمبود نيروي متخصص، حفظ کارکنان کليدي و مديريت تيمها با چه مشکلاتي دستوپنجه نرم ميکنند؟
کمبود نيروي متخصص، حفظ کارکنان کليدي و مديريت تيمها، چالشهاي جدي براي شرکتهاي حملونقل ايجاد کرده که ميتواند بر عملکرد و رقابتپذيري آنها تاثيرگذار باشد. کمبود نيروي متخصص باعث ميشود که شرکتها نتوانند خدمات با کيفيت بالا ارائه دهند و رقابت براي جذب و نگهداشتن اين نيروي متخصص به افزايش هزينههاي حقوق و مزايا منجر ميشود که در نتيجه فشار بيشتري بر حاشيه سود شرکتها وارد ميکند. براي حفظ کارکنان کليدي، شرکتها بايد در برنامههاي آموزشي و توسعه حرفهاي سرمايهگذاري کنند و عدم توجه به اين موضوع ميتواند موجب نارضايتي و کاهش انگيزه کارکنان گردد. علاوه بر اين، در شرکتهاي بينالمللي، تنوع فرهنگي و زباني ممکن است که سوءتفاهمها و چالشهايي در ارتباطات ايجاد کند. مديريت اين تنوع نيازمند مهارتهاي خاصي است که هميشه در تيمها موجود نيست. در زمان کمبود نيروي متخصص، مديريت و رهبري موثر تيمها براي حفظ انگيزه و بهرهوري کارکنان کليدي حياتي است و عدم وجود مهارتهاي رهبري مناسب ميتواند به نارضايتي و کاهش کارايي منجر شود. طراحي و پيادهسازي استراتژيهاي انگيزشي مناسب براي کارکنان، به ويژه در شرايطي که منابع انساني محدود است، مي تواند چالشزا باشد. از سوي ديگر، کشور ما با مشکل خروج نيروي متخصص مواجه است و به دليل نبود سازمان يا دانشگاههاي اختصاصي براي تربيت نيروي متخصص در اين صنعت، اکثر افراد تنها بهصورت تجربي در اين حوزه فعاليت ميکنند. خروج اين نيروها از کشور ميتواند تهديدي جدي براي شرکتهاي حملونقل باشد. براي مقابله با اين چالشها، شرکتهاي حملونقل بايد بر توسعه فرهنگ سازماني قوي، ايجاد فرصتهاي آموزشي و حرفهاي و تقويت ارتباطات داخلي تمرکز کنند تا بتوانند نيروي متخصص را جذب و حفظ کنند و در نتيجه کارايي و موفقيت خود را افزايش دهند.
چه فرصتهايي جهت ورود به بازارهاي جديد و رقابت براي جذب مشتريان جديد وجود دارد؟
شرکتهاي حملونقل براي ورود به بازارهاي جديد و رقابت جهت جذب مشتريان جديد، فرصتهاي متعددي دارند. يکي از راهکارها، ارائه خدمات خاص و بهينهسازي شده مانند حملونقل سريع، خدمات انبارداري و لجستيک و خدمات مشاورهاي براي نيازهاي ويژه مشتريان است که اين رويکرد ميتواند به جذب مشتريان جديد کمک کند. استفاده از فناوريهاي نوين، مانند نرمافزارهاي مديريت زنجيره تامين، رديابي آنلاين محمولهها و سيستمهاي هوش تجاري نيز ميتواند به بهبود کارايي و ارائه خدمات بهتر کمک کرده و به عنوان يک مزيت رقابتي در بازارهاي جديد عمل کند. ورود به بازارهاي نوظهور در آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين که داراي رشد اقتصادي بالايي هستند، فرصتهاي جديدي براي تامين تقاضا فراهم ميکند که اين بازارها به دليل نياز به زيرساختهاي حملونقل و لجستيک به شدت در حال گسترش هستند. ايجاد همکاريهاي استراتژيک با ساير شرکتهاي حملونقل، تامينکنندگان و مشتريان بزرگ ميتواند به افزايش نفوذ در بازار و به اشتراکگذاري منابع کمک کند. بهويژه اينکه شرکت ما به دنبال ايجاد زمينه براي ورود تجار به بازارهاي جديد بهويژه در کشورهاي در حال توسعه و بازارهاي نوظهور در آفريقا است. همچنين قصد داريم، به بازارهايي که در گذشته داشتيم و به دليل تحريمها از دست دادهايم، بازگرديم که با ايجاد سرويسهاي به صرفه و کارآمد، ميتوانيم اين فرصتها را محقق کنيم.
در زمينه حملونقل و لجستيک، چه فرصتهايي براي سرمايهگذاري در قاره آفريقا وجود دارد و ما از چه ظرفيتهايي در اين زمينه برخوردار هستيم؟
در زمينه حملونقل و لجستيک، قاره آفريقا بهعنوان بازاري در حال رشد و مملو از فرصتهاي سرمايهگذاري مطرح است. بسياري از کشورهاي اين قاره هنوز با کمبود زيرساختهاي مناسب حملونقل مانند جادهها، خطوط راهآهن و بنادر مواجه هستند. سرمايهگذاري در اين زيرساختها ميتواند به بهبود جريان کالاها و تسهيل تجارت بينالمللي کمک کند و فرصتهاي زيادي براي شرکتهاي حملونقل و لجستيک ايجاد کند. با رشد اقتصادي و افزايش فعاليتهاي تجاري و صنعتي در آفريقا، نياز به خدمات لجستيک و حملونقل کارآمد بهشدت در حال افزايش است. سرمايهگذاري در توسعه مسيرهاي جديد و منظم کشتيراني، اختصاص کشتيهاي ويژه براي مسيرهاي پرتردد و افزايش سرويسهاي کانتينري ميتواند پاسخگوي اين نيازها باشد. از ديدگاه ايران، آفريقا به دلايل متعددي همچون عضويت در اتحاديه بريکس و روابط فرهنگي و ديني، بازاري مهم و استراتژيک محسوب ميشود. بسياري از کشورهاي غرب آفريقا مسلمان هستند و اين موضوع امکان گسترش روابط تجاري و اقتصادي را تسهيل ميکند، به همين دليل توسعه روابط ديپلماتيک و توافقات دولتي در کنار سرمايهگذاريهاي لجستيکي، نقش مهمي در بهرهبرداري از اين ظرفيتها خواهد داشت. شرکتهاي حملونقل ايراني ميتوانند با بهرهگيري از اين فرصتها و سرمايهگذاري استراتژيک، جايگاه خود را در بازار آفريقا تقويت کنند و در رقابت جهاني نقش پررنگتري ايفا کنند.
ايران با تمام امکانات، ظرفيتها، پتانسيلها و نيروها و کالاهاي آماده براي صادرات، چگونه بايد جايگاه خود را در اقتصاد قاره آفريقا باز کند؟
ايران در بازار آفريقا سابقهاي مثبت و روابط تجاري خوبي دارد، اما بهرهبرداري کامل از اين ظرفيتها نيازمند همت جمعي و رويکردي جامع است. در گام نخست، تلاشهاي ديپلماتيک و سياسي بايد تقويت شود تا با انعقاد توافق هاي تجاري و اقتصادي، بستر مناسبي براي گسترش روابط ايجاد شود. ايجاد توافقهاي چندجانبه و دوجانبه با کشورهاي آفريقايي ميتواند به تسهيل تجارت و رفع موانع موجود کمک کند و راه را براي حضور گستردهتر کالاها و خدمات ايراني هموار سازد. بخشي از اين رويکرد، به توسعه زيرساختهاي حملونقل و لجستيک مربوط ميشود. براي تسهيل جريان کالاها و خدمات، بايد مسيرهاي حملونقل کارآمد و منظم، بهويژه در بخش حملونقل دريايي و زميني برقرار شود. همچنين ايجاد خطوط کشتيراني منظم و خدمات حملونقل هوايي بهويژه براي تسهيل دسترسي به بازارهاي محلي، ميتواند به رونق تجارت ايران در آفريقا کمک کند. در همين راستا، موضوع تراکنش هاي مالي نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است. ايجاد سازوکارهاي مالي مناسب براي تسهيل نقلوانتقالات مالي ميان ايران و کشورهاي آفريقايي ميتواند چالشهاي مالي موجود را کاهش دهد و زمينهساز افزايش تبادلات تجاري شود. ايجاد شبکههاي بانکي و مالي و همچنين امکان استفاده از سيستمهاي جايگزين تسويه حسابها نيز ميتواند تاثير بهسزايي در تسهيل تجارت داشته باشد. يکي ديگر از عوامل موثر در بهبود حضور ايران در بازارهاي آفريقا، نقش سفارتخانهها و نمايندگيهاي ديپلماتيک است. اين نهادها ميتوانند بهعنوان پل ارتباطي ميان تجار و شرکتهاي ايراني و همتايان آفريقايي عمل کنند و زمينهساز برگزاري نمايشگاهها و همايشهاي تجاري و تسهيل سفرهاي تجاري باشند. با حمايت ديپلماتيک از فعالان اقتصادي و معرفي فرصتهاي سرمايهگذاري و تجاري در دو سوي اين رابطه، ميتوان اعتمادسازي و تعاملات را به سطح بالاتري رساند. در نهايت، بايد به نقش کليدي بازديدها و سفرهاي تجاري اشاره کرد. حضور مستقيم تاجران و صنعتگران در بازارهاي آفريقايي و مشاهده ظرفيتها و فرصتهاي موجود از نزديک، ميتواند به افزايش شناخت و توسعه روابط تجاري کمک کند. بدين ترتيب، ايران با تلفيق اقدامات ديپلماتيک، توسعه زيرساختهاي حملونقل و لجستيک، تسهيل امور مالي و استفاده از ظرفيت سفارتخانهها ميتواند جايگاه خود را در بازار آفريقا تقويت کند و از فرصتهاي اين قاره بهرهبرداري کند.