پایگاه خبری دنیای سرمایه

مدير عامل شرکت طب اکسير بارمان تاکيد کرد

رشـد تولید داخلی شرط ورود به بازار کشورهای آفریقایی

مهندس حامد اسماعيلزاده

شرکت طب اکسیر بارمان در سال ۱۳۹۹ با هدف تولید، واردات و صادرات محصولات مکملهای غذایی، دارویی، گیاهی و تجهیزات پزشکی تاسیس شد. در طول مدت راهاندازی، این شرکت موفق به اخذ پروانههای مکملهای غذایی و گیاهی و اخذ نمایندگی تجهیزات پزشکی از برندهای معتبر شد و برخی از محصولات آن روانه بازار هدف در داخل کشور شده و در ادامه با دریافت مجوزهای مربوط به واردات داروهای فوریتی و نیز دریافت مجوز تولید انواع تجهیزات پزشکی مصرفی قصد دارد، نقش موثرتری در حوزه بهداشت و درمان و سلامت ایفا کند تا با تامین بازار داخل، در آینده به بازارهای هدف خارجی نیز صادرات انجام دهد. در واقع ماموریت طب اکسیر بارمان، ارتقاء و تداوم سلامت و کیفیت زندگی از طریق تامین و تولید محصولات مکملهای غذایی، گیاهی، دارویی و تجهیزات پزشکی باکیفیت و دانشبنیان و ایجاد دسترسی سریع و آسان برای  احاد جامعه است. آنچه در ادامه میخوانید، به ماحصل گفتوگوی ما با مهندس حامد اسماعیلزاده، مدیرعامل شرکت طب اکسیر بارمان اختصاص دارد.

در خصوص تجارب خود و عمده فعالیتهای شرکت طب اکسیر بارمان توضیحاتی ارائه فرمایید.

بنده ۲۳ سال سابقه فعالیت در صنعت دارو را دارم که به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود که می‌توان به فعالیت در داروخانه‌، حوزه پخش سراسری دارو (فروش و بازرگانی)، حوزه تولید، فروش و بازاریابی محصولات دارویی و مکمل غذایی (تولید قراردادی) و واردات اشاره کرد. بیشتر تجربه بنده در بخش تولید قراردادی بوده، بر همین اساس فعالیت‌های شرکت را نیز به سمت تولید قراردادی هدایت کرده‌ام، چراکه در این شیوه می‌توان بدون نیاز به احداث کارخانه و تحمل مشکلات مربوط به آن، خیلی سریع‌تر به محصول نهایی دست پیدا کرد. در حال حاضر در شرکت طب اکسیر بارمان محصولاتی داریم که در بازار ایران منحصر به فرد و جدید هستند. البته صرفا واردکننده تجهیزات نیستیم و به سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات درخواست داده‌ایم و مشغول آماده‌سازی سوله و کارخانه تولید هستیم تا تولید انواع تجهیزات مصرفی که اکنون وارد می‌شوند را آغاز کنیم. با توجه به زیرساخت‌های مناسب در داخل کشور، می‌توانیم مواد اولیه لازم برای تولید محصولاتی نظیر ست سرم، میکروست، آنژیوکت و سایر محصولات وارداتی را فراهم کنیم. هدف ما این است که به تولیدکننده تجهیزات مصرفی تبدیل شویم و بازار داخل کشور را با محصولات باکیفیت داخلی تامین و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

در این مجموعه چه محصولاتی تولید و عرضه و در چه مواردی کاربرد دارد؟

از جمله محصولات مکمل غذایی گیاهی می‌توان به «کورکونم»                            ( NEM & TURMERIC) اشاره کرد؛ کپسولی گیاهی که از غشای داخلی پوسته تخم‌مرغ ساخته شده است. ( NEM ) که سرشار از پروتئین است، با ترکیب «TURMERIC» (زردچوبه) با گرید دارویی، برای اولین بار در کپسول فرآوری و بسته‌بندی شده و اکنون در بازار موجود است. مزیت اصلی این محصول نسبت به برندهای مشابه در بازار این است که ۹۰ درصد هر کپسول از پروتئین تشکیل شده و تنها ۱۰ درصد آن زردچوبه است، در حالی که در سایر محصولات موجود از مقادیر بالاتری از زردچوبه در فرمول استفاده شده است. ترکیب نم و زردچوبه، با وجود فواید ضدالتهابی‌ در طب سنتی، در این فرمول به شکلی استفاده شده‌اند که التهابات را کاهش داده و به‌ویژه برای کاهش درد مفاصل و نیز کاهش دوران نقاهت و دست‌یابی به بهبودی در جراحی‌هایی مانند عمل مفصل، زانو، ستون فقرات، پلک یا بینی در ترمیم زخم‌ها بسیار موثر است. محصول دیگری که برای اولین بار در ایران به صورت کپسول تولید شده  BLACK GARLIC (سیر سیاه) است. پیش از این، این محصول به‌صورت وارداتی عرضه می‌شد، اما اکنون با تولید محصول شرکت طب اکسیر بارمان، کپسول سیر سیاه به‌صورت فرآوری‌شده در بازار داخلی وجود دارد و در مواد کنترل فشار خون و رفع گرفتگی عروق موثر است. فرآوری در محصولات گیاهی بسیار حائز اهمیت است، فرآوری مواد اولیه داروهای گیاهی، با حذف توکسین‌ها و مواد غیر ضروری و استخراج مواد اولیه موثر بر درمان و روش‌های نوین تولید مواد اولیه آن‌ها، اثربخشی محصولات را افزایش داده و امکان ایجاد دوزهای مصرف مشخص و مانیتور کردن روند بهبودی را ایجاد می‌کند.

«هیسپریدین» محصول دیگری از شرکت طب اکسیر بارمان است که سرشار از ویتامین C بوده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود و در آینده وارد بازار خواهد شد. محصول دیگر، «کلستروم» است که از منشا کاملا طبیعی به دست می‌آید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن فرموله شده است. همچنین محصول «برومولین» که حاصل فرآوری عصاره آناناس است، برای کمک به بهبود زخم‌ها و جراحی‌ها استفاده می‌شود و در دسته محصولات آتی این شرکت قرار دارد.

در حوزه تولید محصولات دانشبنیان چه اقداماتی انجام دادهاید؟

طب اکسیر بارمان در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان نیز دارای چند طرح است که هر کدام در مراحل تحقیقاتی بوده و پس از طی مراحل رسمی و تحقیقاتی و دریافت مجوزهای لازم، به عنوان محصولات جدید و دانش‌بنیان به بازار هدف معرفی و عرضه خواهد شد. شایان ذکر است، در حوزه تجهیزات پزشکی، هم‌اکنون با واردات انواع تجهیزات مصرفی از برندهای معتبر از جمله انواع ست سرم، آنژیوکت، اسکالپ وین، میکروست، سه‌راهی تزریق و انواع دستکش‌های جراحی، مشغول خدمت‌رسانی به جامعه هدف هستیم و در ادامه با ایجاد زیرساخت‌های تولید، حتما به سمت تولید در داخل پیش خواهیم رفت. این شرکت در حوزه بهداشتی نیز فعالیت‌های تحقیقاتی خود را بر پایه محصولات طبیعی و ارگانیک آغاز کرده و در این حوزه نیز محصولاتی را به بازار هدف ارائه خواهد کرد.

در فرآیند تولید محصولات با چه چالشها و مشکلاتی مواجه هستید؟

در کشور ما چالش‌های بسیاری در راه تولید وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها که قصد تولید دارند، با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که می‌توان به دریافت مجوزها، جذب و نگهداری نیروی انسانی متخصص، تعامل با اداره مالیات، تامین اجتماعی، بانک‌ها و مسایل مربوط به واردات و ترخیص کالا اشاره کرد. شرکت طب اکسیر بارمان هم اولویت خود را بر این گذاشته که مواد اولیه را از شرکت‌های داخلی تهیه کند. این نکته اصلی است، چون صلاح نمی‌دانستیم موادی که قابلیت تولید در کشورمان را دارند، از خارج وارد شوند. البته در برخی از موارد به اجبار بعضی از اقلام مرتبط با تولید (ماده اولیه و جانبی) را وارد نماییم، اما این آمادگی از جانب ما وجود دارد تا در صورت تولید مواد اولیه و جانبی مورد نیاز در داخل با شرکت‌های تولیدکننده مذاکره و تامین را از آن‌ها انجام دهیم. در حال حاضر برخی از شرکت‌های تولیدکننده، اقدام به تولید مواد اولیه مورد نیاز ما کرده‌اند و مذاکرات اولیه با آن‌ها برای ارائه برگ کیفیت سنجی اولیه تولیدی آن‌ها انجام شده و در صورتی که مراحل کیفی سپری و تایید شود، همکاری با آن‌ها را در برنامه کاری قرار خواهیم داد.

با توجه به رشد تقاضا برای محصولات گیاهی در سطح جهان، شرکت شما چه برنامههایی برای گسترش فعالیتهای خود در این زمینه دارد؟

در طب اکسیر بارمان، دپارتمان تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم و نه‌تنها در مکمل‌های غذایی، بلکه در محصولات بهداشتی نیز از متخصصان امور به‌صورت مشاور و مدیر پروژه بهره‌مند هستیم، به‌عنوان مثال، در حال فرموله کردن داروی دانش‌بنیانی هستیم که برای یکی از  بیماری‌های روده و معده استفاده می‌شود. همچنین داروهای دیگری بر پایه گیاهی برای درمان بی‌قراری در خواب، تقویت توان جنسی مردان و بانوان در پروژه تحقیق و توسعه داریم. برخلاف داروهای معمول موجود در بازار، روی داروهای گیاهی کار و آن‌ها را وارد بازار می‌کنیم. برای محصولات ضد حساسیت مخصوصا فصلی و استنشاقی نیز چند فرمول داریم که در حیطه دانش‌بنیان قرار می‌گیرند. در پروژه‌های دانش‌بنیان هم چالش‌ها و روندهای قانونی اداری وجود دارد که از ۳ تا ۱۲ ماه و یا حتی تا ۱۸ ماه یک پرونده طول می‌کشد تا مدارک و مستندات آماده شده و آماده دفاع گردد. در این بخش هم طولانی بودن، زمان پروژه و هزینه‌های بالا از چالش‌های پیش روی شرکت‌های جوان و نوپا است و در ادامه بازار رقابتی و کپی فرمولاسیون از دیگر چالش‌های پیش رو خواهد بود. از طرفی در بخش فروش، محصول وارد پخش می‌شود و پخش و داروخانه‌ها مشکلات خود را دارند؛ مشکلاتی در زنجیره توزیع و فروش بین پخش و داروخانه و بیمه که این زنجیره به هم متصل است و محصولی که تولید می‌شود به ویژه محصولات گیاهی، حدود ۸ تا ۹ ماه زمان می‌برد تا پول آن به شرکت بازگردد. شما سود آن را کنار بگذارید و هزینه‌های پرسنلی را هم در نظر نگیرید، ببینید چقدر باید سود داشته باشد تا یک شرکت حاضر شود سرمایه خود را برای تولید مکمل‌های غذایی به‌کار گیرد. شرکت‌های دارویی با کمک سهامداران روی پا ایستاده‌اند و هزینه‌ها در مدت زمان طولانی به شرکت باز می‌گردند و این چرخه هر روز برای تولیدکننده که با قیمت‌های متفاوت ارزی، تولید محصولات خود را انجام می‌دهد و با قیمت‌گذاری دستوری مواجه است، سخت‌تر و عرصه برای فعالیت تنگ‌تر می‌شود.

با توجه به اینکه در بازارهای ایران و آفریقا شرکتهای بسیاری در حوزه غذا و دارو ورود کردهاند و یک فضای کاملا رقابتی ایجاد شده است، برای حفظ سهم خود از بازار، چه اقداماتی انجام دادهاید؟

از اعضای اتاق بازرگانی و تجار می‌شنویم که چینی‌ها بازار آفریقا را گرفته‌اند، آمریکایی‌ها معادن آن‌ها را می‌برند و اروپایی‌ها نیز در حال سرمایه‌گذاری در این قاره هستند. باید ببینیم گه آن‌ها چه راهی را رفته‌اند تا موفق شده‌اند. این کشورها کیفیت محصولات را در حد استاندارد نگه می‌دارند و قیمت را به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسانند. ما هم باید با رشد تولید داخلی و اثبات کیفیت محصولات خود وارد بازار آفریقا شویم. نباید این دیدگاه به آفریقا وجود داشته باشد که آنجا با کشورهای توسعه نیافته روبه‌رو هستیم، زیرا  آفریقایی‌ها هم پیشرفت کرده‌اند. مطمئن باشید که اگر کالای باکیفیتی به بازار آفریقا ببرید، حتما نتیجه خواهید گرفت. حتی با وجود رقیبانی از هند، با حضور در بازار آفریقا، داشتن یک نماینده خوب و انجام مارکتینگ می‌توانید موفق باشید. آفریقایی‌ها به ادویه و داروهای گیاهی اعتقاد دارند، این موضوع در پیشینه آن‌ها بوده و از آن استفاده کرده‌اند. تجربه بنده می‌گوید که اگر ممارست و تلاش کنیم، می‌توانیم در بازاریابی موفق شویم.

حمایت اتاق بازرگانی ایران به منظور گسترش روابط تجاری با آفریقا تا چه اندازه اهمیت دارد؟

دست ما در دست اتاق بازرگانی است؛ یعنی اتاق بازرگانی ما را هدایت می‌کند و دست ما را در دست طرف‌های مقابل می‌گذارد. اتاق بازرگانی همایش و نمایشگاه برگزار می‌کند و ما نیز به‌عنوان بازدیدکننده و غرفه‌دار شرکت و کانکشن‌های لازم را پیدا می‌کنیم. ما از اطمینانی که اتاق بازرگانی به ما می‌دهد، دلگرم می‌شویم، زیرا آن‌ها شرکت‌های آفریقایی را به ما معرفی می‌کنند. به‌ویژه در بحث انتقال پول در آفریقا که کار بسیار مهمی است و شما به این راحتی نمی‌توانید از آفریقایی‌ها پول دریافت کنید. باید با کمک اتاق بازرگانی از اصالت کانکشن‌ها مطمئن شویم، چون خودمان تحت تحریم هستیم و مبادلات آن‌ها نیز شامل پول نقد، جایگزینی و حتی معامله کالا به کالا است. نگاه ما به حمایت‌های اتاق بازرگانی است، به‌ویژه برای شرکت‌هایی مثل ما که جوان هستند و تجربه صادرات مستقیم زیادی ندارند.

همکاریهای اتاق بازرگانی با شرکتها، تا چه اندازه باعث تقویت روابط تجاری و گسترش بازارهای صادراتی آنها شده است؟

همایش‌هایی که اتاق بازرگانی برگزار و مهمان‌هایی که دعوت می‌کند، بسیار مؤثر هستند. اتاق آفریقا واقعا فعال است و هر کانکشنی که پیدا می‌کند، در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود به اشتراک می‌گذارد، آنالیز بازار کشورها را برای ما ارسال می‌کند و حتی نمایندگان ایران در آفریقا را دعوت می‌کند و از سفارت‌ها کمک می‌گیرد. پیشنهاد بنده به فعالان تجاری، صادرکنندگان و شرکت های علاقه مند به فعالیت در آفریقا یا کشورهای دیگر، این است که حتما در اتاق بازرگانی عضو شوند و از امکانات و مشاوره‌ها و تاییدات اتاق بهره‌مند شوند. نکته اصلی این است که هزینه‌های تمام‌شده ما در داخل کشور به دلایلی مانند طولانی بودن زمان صدور مجوزها، بیمه و مالیات بسیار بالا است، با این حال قیمت مکمل‌های غذایی در بازار داخل همچنان بسیار ارزان‌تر از بازارهای خارجی است و این موضوع فرصت بسیار خوبی برای ما ایجاد می‌کند.

در بازارهای آفریقایی فرصتهایی برای مصارف دارویی و کمپینهای غذایی وجود دارد. آیا ما از این فرصتها به خوبی استفاده کردهایم؟

صنعت داروی ایران صادرات بسیار کمی دارد؛ هرچند همیشه می‌شنویم که می‌گویند دارو در ایران ارزان است و در کشورهای همسایه گران‌تر. صادرات ما بیشتر به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود. به‌ عنوان ‌مثال، صادرات چمدانی داریم و زائرانی که به ایران می‌آیند، داروهای ما را به عراق، سوریه و… می‌برند. وقتی شرکتی بخواهد که به‌صورت رسمی به عراق صادرات داشته باشد و مجوز بگیرد، دولت عراق و سوریه و… به‌سختی مجوز می‌دهد، این مساله به تازگی در افغانستان نیز مشاهده می‌شود. تاجران افغانستان هنوز هم به‌صورت غیررسمی کالا صادر می‌کنند، ولی گاهی نمی‌توانند از مرز عبور دهند و این کالاها به داخل کشور بازمی‌گردد. به دلیل اینکه با دامپینگ خریداری شده‌اند، با قیمت ارزان‌تر در بازار دوم ایران فروخته می‌شوند. از سوی دیگر، بسیاری از داروهای ساده، دیگر تولید نمی‌شوند، زیرا مواد اولیه و بسته‌بندی گران شده و شرکت‌ها باید برای واردات، پول نقد پرداخت کنند. با تغییر نرخ ارز نیاز به نقدینگی در شرکت‌ها برای تولیدهای مجدد بالا می‌رود و به همین دلیل برخی از شرکت‌ها محصولات کم بازده خود را کم تولید می‌کنند و برخی دیگر نیز اصلا تولید نمی‌کنند که در هر دو صورت، کشور در بعضی از محصولات دچار کمبود می‌شود. وقتی کمبود داریم، عملا نمی‌توانیم مجوز صادرات دریافت کنیم.

تلاش ما بر این بوده تا از طریق تجار آفریقایی اطلاع‌رسانی کنیم و سعی کرده‌ایم که محصولات خود را از طریق دوستان تجاری خود و یا در جلسات مشترک با تجار آفریقایی معرفی کنیم. به‌شدت به دنبال نماینده تجاری در کشورهای آفریقایی هستیم که تجربه‌های دارویی دارند. اگر شرکتی در یک کشور آفریقایی باشد که مارکتینگ انجام دهد و به ما کمک کند، این بسیار موثرتر خواهد بود تا اینکه خودمان مستقیم وارد بازار شویم. بنده اعتقاد دارم، اگر هر واحد صنعتی کار مخصوص به خود را انجام دهد و این ارکان به خوبی با هم کار کنند، صنعت به خوبی رشد خواهد کرد. تحقیق و توسعه، بازاریابی، تولید و صادرات، ارکان مهمی هستند که بهتر است، هر بخش به دست توانمند خود این وظیفه را انجام دهد.

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات