پایگاه خبری دنیای سرمایه

ضرورت تمهید برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از ۶۸۵ دستگاه ناوگان ریلی دستور انجام تمهیدات لازم برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری در راستای نوسازی ناوگان ریلی را صادر کرد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم دومین مرحله ورود ناوگان نو و بازسازی شده در سال جاری که دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: چند پروژه بزرگ زیرساختی صنعت ریلی در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسید که برخی از آن‌ها از جمله خط ریلی همدان سنندج سال‌ها سرمایه گذاری شده و معطل مانده بود که البته از همه دست اندرکاران این پروژه‌ها چه در سال‌های گذشته و چه امروز قدردانی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی برای کل کشور ادامه داد: پروژه بستان آباد به تبریز از دیگر قطعات بزرگ ریلی کشور بود که بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید و اتفاق بزرگی در غرب کشور رقم زد.

بذرپاش پروژه بعدی را خط دوم راه‌آهن اندیمشک به اهواز دانست که در اوایل امسال افتتاح شد و گفت: دو خطه کردن‌ محورهای ریلی هم ظرفیت محور را دو برابر می‌کند و در بخش حمل بار تاثیر به سزایی دارد و هم در جابه‌جایی مسافر با کوتاه کردن زمان سیر نقش ایفا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت به کاسپین نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این راه‌آهن یکی از قطعات راهبردی در حوزه حمل‌ونقل کالای دریا به دریا است و دو بندر مهم کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: راه‌آهن چابهار به زاهدان نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بندر راهبردی چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند.

به گفته بذرپاش، در این خط ریلی گسترده هم شرکت‌های خصوصی و هم پیمانکاران و هم قرارگاه خاتم مشغول فعالیت‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی اقدامات مهمی انجام شده و کمیته توسعه ناوگان حمل‌ونقل هم تشکیل دادیم تا به ویژه در حوزه مسافری تحول آفرینی شود.

بذرپاش اقدام انجام شده در خصوص ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را از دیگر اقدامات خوبی انجام شده دانست و افزود: در حوزه ناوگان باری کاملا برای ورود شرکت‌های صاحب بار برای سرمایه‌گذاری آمادگی داریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد از طریق تهاتر نفت یا سایر روش‌ها برای تامین واگن مسافری، وارد میدان شود.

بذرپاش تاکید کرد: قرارداد تامین ۵۰۰ واگن مسافری از طریق تولید داخل یا واردات تا پایان سال منعقد شود.

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بعد از سالها به سرانجام رسید
مدیرعامل راه‌آهن هم در این مراسم گفت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بعد از ۸ سال به سرانجام رسید و قراردادی میان شرکت راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا شد.

سید میعاد صالحی ادامه داد: با توجه به تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شده پیشرفت‌های خوبی در حوزه ریلی صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۱۴۰۰ هم وامدار بدهی‌های چند هزار میلیارد تومانی و هم تعمیرات انباشته چند هزار میلیارد تومانی بودیم اما با حمایت‌های رییس‌جمهور محترم، مرحوم قاسمی و دکتر بذرپاش، توانستیم گام‌های بلندی در جهت اصلاح برداریم.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: از حدود ۲۷ هزار واگن باری که در سیر داشتیم حدود یک سوم این واگن‌ها بدون ترمز و به اصطلاح با شیر بسته حرکت می‌کردند که هم ایمنی به خطر می‌افتاد و هم برخی مواقع که لکوموتیوران ترمز می‌گرفت، ترمز عمل نمی‌کرد.

صالحی گفت: با حمایت‌های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ قطار دارای واگن باری شیر بسته، در حوزه بار نداریم. این یک اصلاح بی‌نظیر است و حدود یک ماه است که این موضوع به رویه مشخص تبدیل شده است.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در مرداد ماه امسال قراردادهای الحاقی با شرکت‌های مالک واگن و سرمایه‌گذار برای استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید امضا کردیم که امروز این قراردادها به حواله مالی ختم شده و امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه تا پایان امسال این حواله‌ها، نقد شود.

سید میعاد صالحی گفت: در حوزه‌های مختلف تلاش کردیم به سمت داخلی‌سازی حرکت کنیم. در حوزه واگن باری، غیر از ترمز که در حال انجام است، همه قطعات داخلی‌سازی شده است و نیازی به واردات هیچ قطعه‌ای نداریم.

صالحی با اشاره به گام‌های خوبی که از مسیر ماده ۱۲، تهاتر نفت و تسهیلات تبصره ۱۸ برداشته شده، گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان، بر اساس تبصره ۱۸ به ۱۰ شرکت خصوصی سرمایه‌گذار در تولید لکوموتیو و واگن باری اهدا خواهد شد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات