مديرعامل شرکت آمرتات تاکيد کرد

آسيب کمتر به محيط زيست با اسـتفاده از پـاکت‌های کـاغذی

امروز نگاه متفاوتي نسبت به کاغذ و مصارف آن در ميان مردم وجود دارد و تنوع و کاربرد اين محصول چندبرابر بيشتر از قبل شده، از اين‌رو يکي از بخش‌هاي کمک‌کننده به اقتصاد، صنعت کاغذ است و افراد زيادي در اين حرفه مشغول شده‌اند که هر يک به فراخور سلايق موجود در بازار از کاغذهاي با مدل‌هاي متفاوتي استفاده مي‌کنند. در اين راستا با مهندس حسين روحي، مديرعامل شرکت آمرتات، توليدکننده پاکت‌هاي کاغذي کرافت، گلاسه، تحرير و… گفت‌و‌گويي داشتيم که ماحصل آن را مي‌خوانيد.

شرکت آمرتات با چه هدفي تاسيس شد و چه فعاليت‌هايي انجام مي‌دهد؟

اين شرکت در سال 1389 با هدف چاپ و فروش محصولات و سپردن ساخت و صحافي ساک دستي‌هاي تبليغاتي به مجموعه‌هاي ديگر تاسيس شد، اما از آنجايي که شرکت‌هاي سازنده ساک دستي‌هاي تبليغاتي از نظر کيفيت دچار ضعف صحافي پاکت بودند، صحافي محصولات چاپي ما را به خوبي انجام نمي‌دادند و همين امر موجب کاهش کيفيت محصولات توليدي مي‌شد. با توجه به اين موضوع، کارگاه ساخت پاکت را در سال 1390 به منظور توليد پاکت‌هاي باکيفيت‌تر تاسيس کرديم. بعد از گذشت چهار سال توليد محصول به صورت دستي، پرسنل اين شرکت به 60 نفر افزايش يافتند و در سال 1396 توليد پاکت‌هاي کاغذي را با دستگاه و ماشين‌آلات پيشرفته‌تر شروع کرديم و اين کار بدون حذف حتي يک نفر از پرسنل توليد صورت گرفت و توانستيم توليد را دو برابر کنيم که اين خود نقطه عطفي در فعاليت ما بود. در سال 1400 نيروهاي مستقر در کنار دستگاه‌ها به منظور ارائه خدمات باکيفيت‌تر به دوره‌هاي آموزشي اعزام شدند و در حال حاضر حدود 180 نفر پرسنل توليدي در بخش صحافي و 10 نفر سرپرست توليد در اين مجموعه مشغول به کار هستند. بخشي از نيروها به ويژه در بخش ماشين‌آلات به صورت سه شيفت فعاليت دارند و هم‌اکنون توانايي توليد ما در حال حاضر سه برابر سال 1400 است. با توجه به نياز بازار جهاني به اين محصولات و برنامه‌ريزي‌هاي ما براي صادرات، شناسايي و ورود به بازار هدف در خارج از کشور را هدف‌گذاري کرده و در اين راه قدم‌هاي مثبتي برداشتيم.

به منظور توسعه اين فعاليت چه برنامه‌ها و اهدافي را دنبال کرديد؟

پرسنل مجموعه ما علاوه بر شرکت در دوره‌هاي مختلف و آشنايي با چاپ‌هاي مختلف، تصميم گرفت تا به جاي توليد چند محصول که نياز به بررسي و نظارت بيشتر دارد، تمرکز خود را بر توليد يک محصول (پاکت‌هاي‌کاغذي) قرار دهد تا بازار هدف خوبي را به دست آورد و خوشبختانه هم‌اکنون در زمينه پاکت‌هاي بيرون‌بر فست فود طرح عمومي، برترين هستيم و به‌طور ماهانه دو ميليون پاکت بيرون‌بر توليد مي‌کنيم که به صورت چاپ عمومي، بدون چاپ و با لوگوي مشتريان عرضه مي‌شود. در اين مسير با برندهاي مختلف همکاري داريم که در صنايع شکلات، فست فود، پوشاک، ذغال و… فعاليت دارند. سياست شرکت ما بيشتر همکارمحور بوده است. از بهترين مزيت‌هاي کار ما اين است که حدود 10 سال با همکاران ارتباط داريم و اسرار مشتريان اين همکاران نزد ما محفوظ مانده است.

اين شرکت چه برتري‌هايي نسبت به ديگر رقبا دارد؟

از جمله اين برتري‌ها، توليد زياد و باکيفيت است. به عنوان مثال، روزانه 80 هزار پاکت بيرون‌بر فست فود توليد کرده و از کاغذهاي ايراني باکيفيت براي محصولات يک‌بار مصرف مثل پاکت بيرون‌بر فست فودي استفاده مي‌شود. از ديگر مزيت‌هاي ما نسبت به ساير رقبا، ساخت قالب‌هاي بيشتر و توليد سايزهاي متنوع‌تر اين پاکت‌ها است. 

فرآيند کنترل کيفي در شرکت آمرتات به چه صورت انجام مي‌شود؟

ما 4 مجموعه کارگاه داريم که پاکت‌ها در آن ساخته شده و بر آن کنترل کيفي صورت مي‌گيرد. علاوه بر اين، يک مجموعه ديگر داريم که محصولات ارسالي اين 4 مجموعه را مورد بررسي نهايي قرار داده تا محصول با کيفيت بالاتري به دست مشتريان برسد. ما براي مشترياني که محصول آن‌ها نيازمند تحمل وزن بيشتري است، در محصولات‌مان از کاغذهاي وارداتي درجه يک و حتي با ضخامت‌هاي بيشتر استفاده مي‌کنيم. در بحث مرکب‌ها هم بايد گفت، از آنجايي که پاکت‌هاي بيرون‌بر معمولا مستقيما با مواد غذايي در ارتباط نيستند، از مرکب‌هاي صنعتي استفاده مي‌کنيم، چراکه قيمت پايين‌تري دارند. در رابطه با پاکت‌هاي مواد غذايي همچون پاکت‌هاي همبرگر و ساندويچ و… از مرکب‌هاي فود گريت (غذايي) استفاده مي‌کنيم تا آسيبي به سلامت مشتريان وارد نکند.

چطور مي‌توان از مواد قابل بازيافت در صنعت چاپ استفاده کرد و شرکت آمرتات در اين زمينه چه فعاليتي انجام داده است؟

در 95 درصد توليدات مجموعه ما هيچ‌گونه درختي قطع نمي‌شود و بازيافت‌پذير هستند و به چرخه توليد باز‌مي‌گردند. کاغذهاي ما از خمير نيشکر (خمير باگاس) توليد و تنها 5 درصد توليدات ما از خمير چوب توليد مي‌شوند که آن هم وارداتي و از کشورهاي ديگر تهيه مي‌شود.

در خصوص مراحل توليد ساک دستي و سايزهاي آن توضيح دهيد.

با توجه به نوع محصول مشتري، ابتدا از کاغذهايي با سايز استاندارد استفاده مي‌شود. در ابتدا به مشتري قيمت و فرآيند را اعلام مي‌کنيم و مشتري نيز بعد از تاييد قيمت، سفارش داده و فايل و لوگوي مورد نظر را ارسال مي‌کند. طراح ما نيز کار را طراحي و ماکتي از کار را به صورت فايل به مشتري ارسال کرده و بعد از تاييد او، با توجه به تعداد سفارش مشتري، نوع چاپ مشخص و کار در مرحله اجرا قرار مي‌گيرد.

مهمترين مشتريان اين کاغذها از چه صنوف و کارخانه‌هايي هستند؟

از جمله مشتريان پوشاک فروشي، کارخانه‌هاي شکلات، توليدي‌هاي کلوچه، بانک‌ها و ادارات به منظور اهداي هدايا است. همچنين پاکت‌هاي کرافت در فست فودي‌ها، آجيل فروشي‌ها، کارخانه‌هاي ذغال، آنلاين شاپ‌ها و… مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما به‌طور کل هر صنف با توجه به سلايق و تيپ کاري خود از يک نوع پاکت استفاده مي‌کند. هر صنفي يک محصول مشخص سفارش مي‌دهد که ما نيز بر اساس آن سفارشات را ارائه مي‌دهيم. به عنوان مثال، کارخانه‌هايي مانند ذغال در توليد پاکت به اين توجه مي‌کنند که رطوبت به ذغال سرايت نکند، از اين‌رو ما پاکت‌هايي توليد مي‌کنيم که ضد آب مي‌باشند و به محيط زيست آسيب نمي‌رسانند و با حرارت مي‌چسبد و مشتري هم از بابت نفوذ رطوبت به محصول خود، خيال راحتي دارد. اين موضوع به ويژه در رابطه با ذغال‌هاي صادراتي بسيار مورد توجه است.

و سخن آخر…

بايد به مانند کشورهاي پيشرفته عمل کنيم و هر سال يک محصول آسيب‌رسان به محيط زيست خصوصا نايلون‌ها را کنار بگذاريم و از پاکت‌هاي کاغذي استفاده کنيم. مي‌توان تنها با پرداخت اندکي مبلغ بيشتر، پاکت کاغذي تهيه کرد که ضرر کمتري براي محيط زيست داشته و هم زيبايي و ظاهر بهتري دارد. اميد است که اين فرهنگ جا بيافتد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.