شرکت صنعتي ظريف کار بهروز، به عنوان يکي از کارخانههاي قطعهسازي خودرو، با تمرکز بر محيط سازمان، طرحريزي استراتژيها، در نظر گرفتن خواستهها و انتظارات کليه ذينفعان، ايجاد تفکر مبتني بر ريسک و فرصت، استقرار مديريت دانش و بهبود و ارتقاي فرآيندهاي سازمان تاسيس شد. اين شرکت با توجه به رسالت وجودي در جهت بهبود هر چه بيشتر عملکرد، حفظ و ارتقاي اعتبار و موقعيت شرکت در بازارهاي داخلي و خارجي با در نظر گرفتن الزامات و حقوق مشتري و محصول اطمينان از انطباق محصول تحويلي با خواستههاي مشتري و توليد بدون نقص اقدامات لازم را طرحريزي و در اولويت اجرا قرار داده است. با توجه به اين موضوع به سراغ مهندس شهرام ظريفيان بهروز، مديرعامل شرکت صنعتي ظريف کار بهروز رفته و با وي گفتوگويي داشتيم که مشروح آن از نظر مخاطبان ارجمند ميگذرد.
با توجه به روندهاي جهاني، شما چه تحولاتي در طراحي و توليد قطعات خودرو پيشبيني ميکنيد که شرکت صنعتي ظريف کار بهروز بايد خود را براي آنها آماده کند؟
در سالهاي اخير آمار فروش خودروسازان مطرح جهان ثابتکننده اين موضوع است که ظاهر خودرو و طراحي آن و نيز نوع سوخت مصرفي خودرو، مهمترين فاکتور در مقبوليت و يا عدم مقبوليت بازار فروش آن خودرو ميباشد که شرکت ظريف کار بهروز نيز به منظور همراستا شدن با اين پيشرفت صنعت خودرو، استراتژيهاي لازم را در قالب طرح تجاري و با چشمانداز 3 ساله تدوين کرده است.
با توجه به تخصص شما در توليد قطعات يدکي براي خودروهاي داخلي و خارجي، چطور ميتوانيد توان رقابتي خود را در مواجهه با توليدکنندگان خارجي تقويت کنيد و چرا بازار ايران براي توليدکنندگان داخلي از اهميت ويژهاي برخوردار است؟
تقويت توان رقابتي در مقابل توليدکنندگان خارجي طبيعتا مستلزم بررسي بازار و خواستههاي بهروز مشتريان است که از مهمترين آنها ميتوان به نوع بستهبندي، کيفيت، قيمت، تنوع و خلاقانه بودن محصول اشاره کرد و اين امر با تقويت و توسعه R&D و به کارگيري تکنولوژيهاي پيشرفته دنيا و منابع انساني توانمند به منظور طراحي و توليد قطعات با تمرکز بر خواستههاي خاص بازار و انطباق سريع با تغييرات بازار ميباشد که با توجه به شرايط اقتصادي و ارتباط استراتژيک نابسامان ايران با کشورهاي دنيا و حتي کشورهاي همسايه به سختي و با مشکلات عديدهاي قابل انجام است. دليل اينکه بازار ايران براي توليدکنندگان داخلي از اهميت ويژهاي برخوردار است، مشکلات ذکر شده و همچنين تغيير نرخ ارزي لحظهاي در ايران ميباشد.
در توليد قطعاتي مانند فريم صندلي و لولاهاي درب خودرو، چه روندهايي براي افزايش سفارشيسازي محصولات بر اساس نياز مشتريان خاص پيشبيني کردهايد؟
تخصص اصلي شرکت ظريف کار بهروز در زمينه فوم است که در سال جاري با بهکارگيري استراتژيهاي متنوع، نوآورانه و رقابتي اقدام به خريد دستگاه توليد فوم منطبق با فناوري روز دنيا کرده است که اين امر باعث توليد قطعه منطبق با استاندارهاي جهاني ميشود و نيازهاي مشتريان خاص را فراهم ميکند. همچنين با شروع همکاري و به اختيار گرفتن مشاوران خبره در صنعت خودرو، در سال آينده قصد گسترش فعاليتهاي شرکت را داريم.
تامين قطعات خودرو، همکاري با تامينکنندگان داخلي يا خارجي چطور مديريت ميشود؟
شرکت ظريف کار بهروز، تامينکننده قطعات فوم و در برخي از موارد قطعات پليمري خودرو است که در سالهاي گذشته با توجه به شروع تحريمها و عدم امکان تامين برخي از مواد اوليه قطعات فومي به ناچار با همکاري تامينکننده داخلي به تحقيق و توسعه در زمينه جايگزين کردن مواد اوليه مشابه داخلي پرداخت و موفق به انجام اين مهم شد. با توجه به توليد قطعات عايق صداگير توسط اين شرکت و عدم تامين به موقع و کافي ورق EPDM مورد استفاده در اين قطعات در ايران، مبادرت به داخليسازي و توليد در محل کارخانه ظريف کار بهروز کرده است، اما در زمينه تامين مواد فوم EPP در حال حاضر به واردات وابسته هستيم.
چه استراتژيهايي براي بازاريابي و معرفي برند خود در بازارهاي خارجي اتخاذ کردهايد تا رقابتپذيري شما در سطح جهاني افزايش يابد؟
با توجه به شرايط نابسامان اقتصادي حاکم بر ايران، فعلا هيچ برنامهاي به منظور فعاليت مستقيم در سطح بينالملل نداريم، اما اين موضوع مد نظر گرفته شده که با ايجاد بستر مناسب آن را محقق نماييم. البته به اين منظور سايت شرکت ظريف کار بهروز به صورت دو زبانه راهاندازي شده و واحد بازرگاني خارجي به چارت اضافه شده است. البته چند قطعه از سبد کالاي شرکت به طور غير مستقيم به کشورها همسايه صادر ميشود.
در دنياي امروز که سرعت تغييرات فني و تکنولوژيکي بسيار زياد است، چگونه خود را براي پذيرش فناوريهاي نوين و بهروز در فرآيند توليد آماده ميکنيد؟
پيشرفت تکنولوژي و فناوري در فرآيند توليد تاثير بهسزايي خواهد داشت و اگرچه پذيرش اين موضوع و اجرايي شدن آن باعث مقاومتهايي در سازمانها ميشود، اما براي ماندن در عرصه رقابت با رقبا بايد اين مساله در شرکت نهادينه شود که در سال گذشته با خريد واترجت به منظور برش عايقهاي صداگير کفي خودروهاي ساينا و کوئيک، اولين گام به منظور مکانيزه شدن توليد برداشته شده است.
آيا برنامهاي براي توليد قطعات خاص خودروهاي برقي يا هيبريدي داريد؟ به نظر شما چه تغييراتي در طراحي قطعات خودروهاي سنتي بايد انجام گيرد تا با نيازهاي اين خودروها سازگار شود؟
خودروهاي هيبريدي با استفاده از موتور الکتريکي و ترمز احياکننده کار ميکنند و خودروهاي برقي نيز براي تامين انرژي خود از برق استفاده ميکنند. هر دو نوع خودرو دوستدار محيطزيست و باعث کاهش آلايندههاي زيست محيطي ميشوند. خودروهاي برقي، چون کاملا به انرژي الکتريکي وابسته ميباشند، تقريبا آلايندگي نزديک به صفر دارند، اما با توجه به دسترسي مناسب به زيرساخت شارژ و ميزان صرفهجويي در هزينههاي بلندمدت و اثرات زيستمحيطي خودروها ميتوان يکي از دو خودرو را انتخاب کرد. با توجه به ماهيت قطعات ما که فوم و پليمري هستند و مربوط به موتور خودرو نيستند، فعلا برنامهاي براي توليد قطعات موتوري نداريم.
آيا شرکت صنعتي ظريف کار بهروز برنامهاي براي بهبود فرآيندهاي توليد بهگونهاي که اثرات زيستمحيطي کاهش يابد، دارد؟
همانطور که در پاسخ سوالات فوق به کرات به محصولات شرکت اشاره شد، عمده محصول اين شرکت از جنس فوم است که با جنس PU که از ترکيب دو جز ايزوسيانات و پليول به دست ميآيد، توليد ميشود. اين نوع فوم به دليل جنس و فرآيند توليد آن، باعث ايجاد ضايعات توليد و آلايندگيهاي محيطزيستي ميشود. گرچه براي مهار آلايندگيهاي محيطي، تمهيدات تخصصي در داخل شرکت صورت گرفته و سالانه متحمل هزينه زيادي به منظور مهار ضايعات و کنترل آلايندگي محيط ميشود که بعد از تحقيق درباره روش توليد و جنس جايگزين به نتايج خوبي دست پيدا کرديم که از سال آينده فوم با جنس متفاوت و فرآيند توليد مدرن که موجبات کاهش ضايعات توليد و هزينههاي کنترل و مهار آلايندگي حاصل از توليد فوم با جنس PU را فراهم ميآورد.