مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن گفت: شرایط کنونی گویای این واقعیت است که دریافت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، نهتنها بهتر نشده، بلکه با پیچیدگیها و موانع زیادی مواجه است، بهطوری که خودروسازان قادر به پرداخت مطالبات صنعت قطعهسازی نبوده و همین امر پیامدهای منفی زیادی را در آینده برای آنها به همراه خواهد داشت.
علی چنگی در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه، به اعتقاد بنده، هیچیک از قطعهسازان داخلی در ابعاد و اندازه گروه پژوهش صنعت مدرن سرمایهگذاری نکردهاند،گفت: برای مثال، این گروه طی ۲ سال گذشته با وجود بیماری کرونا، تمام خطوط مونتاژ تولید را تخریب و نوسازی کرده و همچنین با واردات ۲۲ دستگاه تزریق فوق سنگین از اروپا و چین، ظرفیتهای تولیدی خود را افزایش داده است. علاوه بر این، گروه پژوهش صنعت مدرن واحدهای جدید تولیدی را برای افزایش ضربهپذیری و ماندگاری بالا ایجاد کرده و از تکنولوژی جدیدی مثل آبکاریهای خاص استفاده میکندکه در مجموع شامل هزینهای ۲۰۰ میلیارد تومانی است. از سوی دیگر، این گروه به منظور افزایش حجم خدماترسانی به صنعت خودروسازی در نظر دارد تا در دو سال آینده دو برابر حجم فعلی را تولید و قطعات مورد نیاز را به دیگر کشورها صادر کند که در همین راستا، در سال جاری بیش از ۱۰ درصد نیروی انسانی را افزایش داده و همچنان در بخشهای مختلف به جذب نیروهای جدید نیاز دارد.
وی افزود: در این راستا ۵ هزار مترمربع به فضای تولیدی گروه پژوهش صنعت مدرن اضافه شده و در حال به صفر رساندن واردات مواد مورد نیاز برای تولید قطعات هستیم. به عنوان مثال، واحدهای جدیدی را به منظور داخلیسازی راهاندازی کردهایم که قطعات مورد نیاز ما مانند ماژولهای LEو موتور تنظیم نور چراغ را تولید میکند. از طرفی، یک واحد قالبسازی را راهاندازی و ۱۰ دستگاه مرتبط را از خارج وارد کردهایم که در حال ترخیص از گمرک است. علاوه بر این، همه خطوط تولید نوسازی شده و ۲۲ دستگاه تزریق سه رنگ و دستگاههای تزریق با برند ENGEL به کشور وارد شده که افق بسیار مثبتی را پیش روی این فعالیت قرار میدهد.
چنگی تصریح کرد: به دلیل فشار تحریم و افزایش دوباره نرخ ارز و تورم، امسال شرایط مالی سختتری به خودروسازان و قطعهسازان تحمیل شده، با این حال گروه پژوهش صنعت مدرن با توجه به اقدامات اثرگذار خود، با افزایش۲۰ درصدی تولید مواجه شده و علاوه بر آن، در زمینه جذب نیروی انسانی نیز رشدی حدود ۳۰ درصدی داشته است.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل کرونا و شرایط بد اقتصادی موجود، با افزایش قیمت جهانی مواد اولیه روبهرو هستیم که خواه یا ناخواه بر قیمتهای داخل تاثیر دارد. برای مثال، در حال حاضر که قیمت مواد اولیه در سطح بینالمللی کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده، موادی مانند پلی کربناتها، پلی آمینها، پلیاسترها و برخی از مواد مانند POM و پلی استال با کمبود و عرضه ناچیز در سطح جهانی مواجه شده و به همین دلیل میزان ضربهپذیری شرکتهایی مانند پژوهش صنعت مدرن را پایین آورده است.
مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن افزود: امروزه در کل دنیا اکثر صنایع خصوصا صنعت خودروسازی و قطعهسازی با توجه به افزایش رقابت جهانی و تغییر روزانه سلایق و علایق مردم، در مسیر رشد قرار گرفته و بیوقفه حرکت میکنند، بهطوری که این دو صنعت به همراه کل صنایع حملونقل در حال تحول بوده و به استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا به منظور افزایش قدرت رقابت خود و ماندگاری در بازار روی آوردهاند. باید توجه داشت که مردم عصر حاضر مانند مردم سالهای گذشته نیستند که بیش از ۲۰ سال عمر خود را با یک خودروی پیکان یا ۴۰۵ سپری کنند، بلکه با توجه به سرعت افزایش کیفیت محصولات، به موضوع بهروز بودن و استفاده از نوآوریهای روز اهمیت میدهند. اگر به وضعیت فعلی بازار نگاه کنید، اکثر خودروهای تولیدی از رده خارج شده و جای خود را به خودروهای جدید دادهاند، بر همین اساس سیستم روشنایی خودرو که روزانه تحول تکنولوژیکی زیادی را پشت سر میگذراند، به تغییر اساسی نیاز داشته که در همین راستا، گروه پژوهش صنعت مدرن نیز اقدامات زیادی مانند ساخت سیستمهای جدید روشنایی برای خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو انجام داده که با استقبال زیادی مواجه شده است.
چنگی گفت: شرایط فعلی گویای این واقعیت است که دریافت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، نهتنها بهتر نشده، بلکه با پیچیدگیها و موانع زیادی مواجه است، بهطوری که خودروسازان قادر به پرداخت مطالبات صنعت قطعهسازی نبوده و همین امر پیامدهای منفی زیادی را در آینده برای آنها به همراه خواهد داشت. وقتی به یک موضوع بهطور جدی نپردازیم، تبدیل به مساله و سپس معضل شده و حل آن به شدت دشوار میشود.
وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم برای بهروزرسانی و بهبود وضعیت این صنعت، حضور در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی است که معمولا مورد توجه بسیاری از فعالان صنعت قطعهسازی قرار دارد، به همین دلیل با وجود بیماری کرونا از شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعههای خودرو تهران استقبال خوبی شد و برخی از مسئولان ذیربط نیز در آن حضور یافتند. باید توجه داشت، برگزاری نمایشگاهها از این نظر که موجب آشنایی با چالشها، دستاوردها و اقدامات شرکتها میشود، همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای حل مسائل موجود باید به آن توجه داشت. خوشبختانه امروزه نمایشگاههای تخصصی امکان برقراری تعامل مستمر بین عرضهکننده و مصرفکننده را فراهم میکند و باید از آنها به خوبی استفاده کرد.
انتهایپیام/