با توجه به اهميت کالاي خواب در سلامت افراد جامعه، توليد اين محصولات با رعايت استانداردهاي کيفي يکي از ملزومات کشور است، بر اين اساس واحدهاي صنفي مختلفي در اين عرصه مشغول به فعاليت هستند که برخي از آنها به صورت زيرپلهاي و غيرمجاز فعاليت داشته و برخي نيز صاحب برندهاي مطرحي هستند. اگرچه سرمايهگذاري در اين صنعت سودآور است، اما عدم حمايتهاي دولتي، مشکلات در قانونگذاري، کمبود مواد اوليه و… موجب شده تا شاهد سرمايهگذاريهاي کمي در اين حوزه باشيم و محصولات توليدي نيز از تنوعي که بايد، برخوردار نباشد. به منظور بررسي بيشتر اين موضوع، گفتوگويي با مجتبي شجاعي، مدير شرکت توليدي پارس خواب الياف انجام دادهايم که ماحصل آن را ميخوانيد.
درباره عمده فعاليتهاي شرکت توليدي پارس خواب الياف توضيح دهيد.
اين شرکت که هماکنون با نام پارس خواب الياف شناخته ميشود، با هدف توليد لايههاي پلياستر از 50 تا 500 گرم در سال 1357 فعاليت خود را آغاز کرده و از سال 1360 بهطور رسمي مشغول به کار شده و نمايندگي فروش اين شرکت نيز بازرگاني شجاعي بوده است. پارس خواب الياف بعد از چند سال فعاليت به توليد محصولات خواب از جمله تشکهاي فنري، بالشت، پتوهاي مسافرتي، پتوهاي خواب يا سنگين و… روي آورد و تا سال 1390 در اين زمينه نمايندگيهايي را در کل کشور داير کرد. در سال 1400 مالکيت شرکت پارس خواب به بازرگاني شجاعي با مديريت آقايان مصطفي و مجتبي شجاعي تغيير پيدا نموده و فعاليت هاي اين شرکت از سال 1402 از سر گرفته شد.
خريد و بهروزرساني ماشينآلات چه کمکي به بهبود فرآيند توليد در اين حوزه خواهد کرد؟
از آنجايي که تشکهاي فنري داراي حجم و وزن بالايي است، اين شرکت با مديريت جديد به منظور بهرورساني تکنولوژيهاي مورد نياز در راستاي بهينهسازي توليد، تصميم به خريد ماشينآلات جديد گرفت که در رشد توليد اثرگذار است، بدين منظور طي سفرهاي متعدد به کشورهاي اروپايي و آسيايي به فناوريهاي مورد نياز دسترسي پيدا کرد تا به صادرات آسان محصول به کشورهاي همسايه بپردازد که از جمله آن ميتوان به فناوري توليد تشکهاي فنري اشاره کرد که در حال آمادهسازي است.
به منظور سرمايهگذاري در اين صنعت به چه تجهيزات و امکاناتي نياز داريد؟
از جمله ماشينآلات جديد ما دستگاههاي فنرزني، پرس، گلدوزي، چاپ مخصوص رويه و دستگاه گردباف مخصوص رويه تشک است. با هر ميزان سرمايهگذاري در اين صنعت، ميتوان در بخش فروش از آن کمک گرفت. در زمينه توليد، يکبار ماشينآلات بهروز خريداري ميشود تا از آن در زمينه توليد کالاي خواب بهتر، خصوصا لحافهاي سبک و… بهره گرفته شود. قطعا ميزان سرمايهگذاري به ميزان فروش بستگي دارد، اما از آنجايي که کالاي خواب در کشور ما تنوع کمي داشته و مواد اوليه وارداتي است، در اين زمينه سرمايهگذاري نيز کم است. به عنوان مثال، بيش از 70 نوع بالشت در دنيا وجود دارد که به دليل نبود مواد اوليه، توليد آن در کشور با مشکل روبهرو است.
مهمترين تکنولوژيهاي نوين در توليد محصولات خواب چيست و به منظور افزايش رضايتمندي مشتريان، تا چه اندازه خود را ملزم به استفاده از آن ميدانيد؟
به منظور جلب نظر مشتريان در تلاش هستيم تا تشک، بالشت و لحاف را به فراخور شرايط جسمي و بهطور کل سلامت شخص در اختيار او قرار دهيم، از اينرو در توليد اين محصولات استانداردهاي کيفي به منظور تضمين سلامت مشتريان رعايت ميشود که در اين راستا هتلها نيز به سفارش ما، تشکهايي متناسب با وزن افراد در اختيار آنان قرار ميدهند تا مقاومت فنر و قالبهاي آن نسبت به وزن فرد، افزايش يافته و به خواب راحت او کمک کند. در اين راستا با استفاده از کارشناسان، ميزان فنرها و چگونگي توليد آن را بررسي و اجرايي ميکنيم.
مديريت جديد با همکاري با پژوهشگران دانشگاه صنعتي امير کبير به دنبال توسعه فناوري هاي نوين از جمله نانو فناوري در ايجاد قابليت هاي منحصر بفردي از جمله قابلست متعادل کننده گي دما با استفاده از ميکرو کپسولهاي حاوي مواد تغيير فاز هستند.
مهمترين مقاصد صادراتي اين محصولات چه کشورهايي هستند و بازار صادرات آن را چطور ارزيابي ميکنيد؟
در حال حاضر 15 کشور همسايه داريم که همه آنها ميتوانند خريدار کالاي ما باشند، بر همين اساس اين کالاها را ميتوان به اين کشورها صادر کرد. ضمن آنکه اين محصولات از نظر قيمتي نيز مزيت رقابتي دارند و با استفاده از دستگاههاي پرس، هزينه صادرات آن بسيار کاهش يافته است. متاسفانه بانکها به دليل دريافت سود بالا، هيچ کمکي به توليدکننده نکرده و در اين زمينه کمکبخش نبودهاند.
در حال حاضر وضعيت خريد و فروش اين شرکت را چطور ارزيابي ميکنيد؟
اين کارخانه حدود 10 سال تعطيل بوده و مشتريان زيادي را از دست داده است. از آنجايي که هنوز ماشينآلات مورد نياز بهروزرساني نشده، بازگرداندن مشتريان دچار مشکل شده، با اين حال از ميان هتلها مشتريان زيادي داشتهايم که ارتباطات ما دوباره با آنها برقرار شده و از محصولات ما راضي بودهاند. از مهمترين مشتريان فعلي ميتوان به بيمارستانهاي کسري و شرکت نفت، هتل دياموند، بانک انصار و… اشاره کرد. لازم به ذکر است، هتلها ميتوانند براي اين صنعت و افراد فعال آن مشتريان خوبي باشند.
صنعت کالاي خواب ايران به چه زيرساختهايي جهت توليد و صادرات نياز دارد؟
اين صنعت در سالهاي اخير رشد خوبي داشته و ميتوان يک بازار جديد صادراتي براي اين محصول ايجاد کرد و حتي امکان بازارسازي و بازاريابي اين محصول در همه دنيا به عنوان يک محصول مصرفي وجود دارد. يکي از بزرگترين مشکلات و موانع اين محصول چه در داخل کشور و چه در زمينه صادرات آن، مساله حملونقل اين محصول است که به علت حجيم بودن آن صرفه اقتصادي را پايين ميآورد. در سالهاي اخير براي رفع اين مشکل اساسي در کشورهايي مانند ترکيه و چين که در صادرات اين محصول جزو بهترين برندهاي معروف دنيا هستند، تدابير اساسي در زمينه بستهبنديهاي وکيوم شده به وجود آمده است. در عين حال يکي از بزرگترين دغدغههاي فعالان بازار کالاي خواب، هزينههاي گزاف و آسيب ديدن محصول در مسير حملونقل است که اين مساله در امر فروش بسيار موثر است. به نظر ميرسد که اگر کارخانههاي توليد کالاي خواب در ايران اندکي هزينه براي بستهبندي صحيح اين محصول انجام دهند، ميتوانند به صرفه اقتصادي اين محصول در امر حملونقل، فروش و بازرگاني کمک کنند.
اين صنعت از چه پتانسيلها و ظرفيتهايي برخوردار است و چگونه ميتواند در بازارهاي جهاني نمود پيدا کند؟
صادرات کالاي خواب ميتواند به جذب ارز و بهبود تراز تجاري کشور کمک کند که اين امر موجب رونق اقتصادي و ايجاد فرصتهاي شغلي جديد خواهد شد. حضور موفق در بازارهاي جهاني، برند ملي کالاي خواب ايراني را تقويت کرده و به افزايش اعتبار و جايگاه آن در سطح بينالمللي منجر ميشود. با تسخير بازارهاي جهاني، سهم بازار کالاي خواب ايراني افزايش يافته و اين امر به سودآوري بيشتر شرکتها و توسعه صنعت کمک ميکند.
به منظور حضور در بازارهاي جهاني چه اقداماتي بايد انجام شود؟
بازارهاي جهاني کالاي خواب با حضور برندهاي مطرح و با سابقه، رقابت بسيار شديدي را تجربه ميکنند و براي حضور در بازارهاي جهاني، محصولات بايد از کيفيت بالا و استانداردهاي بينالمللي برخوردار باشند. معرفي و شناساندن برندهاي ايراني در بازارهاي جهاني نيازمند استراتژيهاي بازاريابي و برندينگ مناسب است. از طرفي، موانع موجود در توليد و تامين مواد اوليه ميتواند به کاهش توان رقابتي شرکتهاي ايراني منجر شود. مشکلات مربوط به صادرات مانند تعرفهها، حملونقل و مسايل گمرکي ميتواند صادرات کالاي خواب را با مشکل مواجه کند. به منظور چيره شدن بر اين موانع بايد برخي از راهکارها را در دستور کار قرار داد. توليد محصولات با کيفيت بالا و مطابق با استانداردهاي جهاني و همچنين توجه به نوآوري و طراحيهاي جديد ميتواند به افزايش جذابيت کالاي خواب ايراني در بازارهاي جهاني کمک کند. سرمايهگذاري در برندينگ و ايجاد برندهاي قوي و شناخته شده در سطح بينالمللي از اهميت بالايي برخوردار است. استفاده از روشهاي بازاريابي و تبليغات موثر در بازارهاي هدف، از جمله شرکت در نمايشگاههاي بينالمللي، به معرفي و فروش کالاي خواب ايراني کمک ميکند. همچنين بهبود زيرساختهاي توليد، تامين مواد اوليه و تسهيل فرآيند صادرات ميتواند به افزايش توان رقابتي شرکتهاي ايراني منجر شود. همکاري با شرکتهاي خارجي و ايجاد مشارکتهاي استراتژيک ميتواند به ورود کالاي خواب ايراني به بازارهاي جهاني کمک کند. حمايت دولت از صنعت کالاي خواب و ارائه تسهيلات و مشوقهاي صادراتي ميتواند نقش مهمي در تسخير بازارهاي جهاني ايفا کند.