موسسه مردمنهاد گردشگران جوان سوادکوه با هدف ترويج فرهنگ گردشگري و حفظ محيط زيست در منطقه سوادکوه تاسيس شده و ماموريت آن، ارتقاي آگاهي عمومي درباره جاذبههاي طبيعي و فرهنگي منطقه، ايجاد فرصتهاي شغلي براي جوانان محلي و حمايت از کسبوکارهاي کوچک مرتبط با گردشگري است. اين موسسه با برگزاري برنامههاي آموزشي، کارگاهها و جشنوارههاي محلي، سعي دارد تا به جوانان و جامعه محلي مهارتهاي لازم براي جذب گردشگران را آموزش دهد. همچنين با همکاري سازمانهاي دولتي و غيردولتي، به دنبال ايجاد زيرساختهاي لازم براي توسعه گردشگري پايدار در منطقه است. هدف نهايي اين مجموعه آن است که سوادکوه به عنوان يک مقصد گردشگري محبوب شناخته شود و از اين طريق به توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه کمک شود. به منظور آشنايي بيشتر با فعاليتهاي اين موسسه، گفتوگويي با مصطفي مرادي کردي، مديرعامل موسسه گردشگران جوان سوادکوه انجام داده ايم که در ادامه از نظرتان ميگذرد.
چه چالشها و موانعي در مسير ترويج گردشگري پايدار در سوادکوه وجود دارد و راهکارهاي شما براي حل اين مشکلات چيست؟
ترويج گردشگري پايدار در سوادکوه با چالشهاي متعددي مواجه است که يکي از مهمترين موانع، کمبود زيرساختهاي مناسب مانند اقامتگاهها، حملونقل و خدمات گردشگري است. همچنين عدم آگاهي و آموزش کافي در بين جامعه محلي درباره مزاياي گردشگري و نحوه مديريت آن نيز ميتواند مانع پيشرفت باشد. براي حل اين مشکلات، پيشنهاد ميکنم که تقويت زيرساختها مورد توجه قرار گيرد؛ در اين رابطه همکاري با نهادهاي دولتي و خصوصي براي بهبود زيرساختهاي گردشگري از جمله ساخت اقامتگاههاي بومگردي و بهبود راههاي دسترسي بايد مدنظر قرار گيرد. آموزش و آگاهيبخشي، ديگر پيشنهاد بنده است که در اين خصوص برگزاري کارگاهها و دورههاي آموزشي براي جامعه محلي به منظور افزايش آگاهي درباره گردشگري پايدار و نحوه بهرهبرداري از منابع طبيعي به صورت مسئولانه ميتواند اجرايي شود. توسعه برنامههاي مشارکتي، پيشنهاد ديگري است که ميتوانم مطرح کنم. در اين مورد ايجاد برنامههاي مشارکتي با حضور جوانان و جامعه محلي براي طراحي و اجراي پروژههاي گردشگري که به نفع همه باشد، بايد مدنظر باشد. تبليغات و بازاريابي، ديگر پيشنهاد مطرح در اين خصوص است که به معناي استفاده از رسانههاي اجتماعي و ديگر ابزارهاي تبليغاتي براي معرفي جاذبههاي گردشگري سوادکوه و جذب گردشگران است. به نظر ميرسد که با اين راهکارها، ميتوانيم به توسعه گردشگري پايدار در سوادکوه کمک کنيم و از مزاياي آن بهرهمند شويم.
آيا برنامهاي براي آموزش و توانمندسازي جوانان در زمينه گردشگري و مديريت منابع طبيعي داريد؟
بله، برنامههاي متعددي براي آموزش و توانمندسازي جوانان در زمينه گردشگري و مديريت منابع طبيعي داريم که اين برنامهها شامل کارگاههاي آموزشي، دورههاي تخصصي، برنامههاي کارآموزي و پروژههاي مشارکتي است. در توضيح اين موضوع بايد بگويم که برگزاري کارگاههاي آموزشي در زمينههاي مختلف گردشگري از جمله مديريت گردشگري، بازاريابي و خدمات مشتري، ميتواند رخ دهد. اين کارگاهها به جوانان کمک ميکند تا مهارتهاي لازم براي ورود به صنعت گردشگري را کسب کنند. همچنين ارائه دورههاي تخصصي در زمينههاي مرتبط با مديريت منابع طبيعي، حفاظت از محيط زيست و گردشگري پايدار، از ديگر برنامهها است که به جوانان کمک ميکند تا با چالشها و فرصتهاي موجود در اين حوزهها آشنا شوند. از سوي ديگر، برنامههاي کارآموزي و ايجاد فرصتهاي کارآموزي در سازمانها و شرکتهاي فعال در حوزه گردشگري و محيط زيست، از ساير برنامه ها به شمار ميآيد. اين برنامهها به جوانان اين امکان را ميدهد که تجربه عملي کسب و مهارتهاي خود را تقويت کنند. علاوه بر اين، پروژههاي مشارکتي ميتواند از ديگر برنامهها باشد که در اين رابطه بايد به تشويق جوانان به شرکت در پروژههاي محلي مرتبط با گردشگري و حفاظت از منابع طبيعي اشاره کرد. اين پروژهها ميتواند شامل فعاليتهاي داوطلبانه، برگزاري رويدادهاي فرهنگي و اجتماعي و همکاري با سازمانهاي مردمنهاد باشد. با اين برنامهها، هدف ما توانمندسازي جوانان و ايجاد فرصتهاي شغلي پايدار در حوزه گردشگري و مديريت منابع طبيعي است که اين امر نهتنها به توسعه اقتصادي منطقه کمک ميکند، بلکه به حفظ محيط زيست و فرهنگ محلي نيز ميانجامد.
موسسه گردشگران جوان سوادکوه چه اقداماتي براي ترويج گردشگري اکوتوريسم و حفظ محيط زيست انجام داده و چگونه اين دو را با هم ترکيب ميکنيد؟
اين موسسه اقدامات متعددي براي ترويج گردشگري اکوتوريسم و حفظ محيط زيست انجام داده است. يکي از اين اقدامات، آموزش و آگاهيبخشي است که در اين رابطه، کارگاهها و سمينارها براي جامعه محلي و گردشگران درباره اهميت حفظ محيط زيست و روشهاي اکوتوريسم برگزار ميشود. اين آموزشها به افراد کمک ميکند تا با اصول گردشگري پايدار آشنا شوند و از منابع طبيعي به صورت مسئولانه استفاده کنند. برگزاري تورهاي اکوتوريستي، از ديگر اقدامات است. طراحي و اجراي تورهاي اکوتوريستي، به گردشگران امکان ميدهد تا از زيباييهاي طبيعي منطقه لذت ببرند و در عين حال با فرهنگ و زندگي محلي آشنا شوند. اين تورها بهگونهاي برنامهريزي شدهاند که کمترين آسيب را به محيط زيست وارد کنند. حفاظت از منابع طبيعي، از ساير اقدامات به شمار ميآيد. در همين رابطه همکاري با سازمانهاي محلي و دولتي براي حفاظت از مناطق طبيعي و جلوگيري از تخريب محيط زيست، بايد مورد توجه باشد که اين همکاري شامل پروژههاي احياي منابع طبيعي و حفاظت از گونههاي در حال انقراض است. همچنين تشويق به استفاده از منابع پايدار، از ديگر اقدامات است که ترويج استفاده از محصولات محلي و پايدار در فعاليتهاي گردشگري مانند اقامتگاههاي بومگردي و رستورانهاي محلي که از مواد اوليه محلي استفاده ميکنند، از جمله آنها است. از طرفي، ايجاد برنامههاي داوطلبانه، ديگر اقدام است که دعوت از جوانان و علاقهمندان به شرکت در برنامههاي داوطلبانه براي پاکسازي مناطق طبيعي و حفاظت از محيط زيست ميتواند مدنظر باشد که اين برنامهها به تقويت حس مسئوليتپذيري در برابر محيط زيست کمک ميکند. با ترکيب اين اقدامات، سعي داريم تا گردشگري اکوتوريسم را به عنوان يک راهکار پايدار براي توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه معرفي کنيم و در عين حال به حفظ محيط زيست و منابع طبيعي کمک کنيم. هدف ما اين است که گردشگري به يک ابزار موثر براي حفاظت از طبيعت و فرهنگ محلي تبديل شود.
با توجه به گسترش صنعت گردشگري در ايران، چه استراتژيهايي براي رقابت با ديگر مقاصد گردشگري داخلي در نظر داريد؟
براي رقابت با ديگر مقاصد گردشگري داخلي و جذب گردشگران به سوادکوه، چند استراتژي کليدي را در نظر داريم که توسعه برند محلي از جمله آنها است. در واقع ايجاد يک برند قوي براي سوادکوه که ويژگيهاي منحصربهفرد اين منطقه را معرفي کند. اين برند بايد روي جاذبههاي طبيعي، فرهنگي و تاريخي سوادکوه تمرکز کند و به گردشگران نشان دهد که چه چيزي اين منطقه را از ديگر مقاصد متمايز ميکند. همچنين توسعه زيرساختها، به معناي همکاري با نهادهاي دولتي و خصوصي براي بهبود زيرساختهاي گردشگري مانند اقامتگاهها، حملونقل و خدمات گردشگري، مدنظر است که اين امر ميتواند تجربه گردشگران را بهبود بخشد و آنها را به بازگشت به اين منطقه ترغيب کند. علاوه بر اين، برگزاري رويدادهاي فرهنگي، جشنوارهها و فعاليتهاي تفريحي که به معرفي فرهنگ و هنر محلي کمک کند، از ساير موارد به شمار ميآيد. اين رويدادها ميتواند گردشگران را جذب کند و تجربهاي فراموشنشدني براي آنها به ارمغان بياورد. تمرکز بر توسعه گردشگري پايدار و اکوتوريسم که به حفظ محيط زيست و فرهنگ محلي کمک کند، از ديگر استراتژيها است که اين رويکرد ميتواند گردشگران آگاه و مسئولي را جذب کند که به دنبال تجربههاي اصيل و پايدار هستند. همچنين استفاده از رسانههاي اجتماعي و ديگر ابزارهاي تبليغاتي براي معرفي جاذبههاي گردشگري سوادکوه و جذب گردشگران، يک استراتژي ديگر است. البته اين تبليغات بايد بهگونهاي طراحي شود که احساس کنجکاوي و علاقه را در گردشگران ايجاد کند. ايجاد همکاريهاي بينالمللي، ديگر مساله مدنظر است که در اين رابطه برقراري ارتباط با آژانسهاي گردشگري و سازمانهاي بينالمللي براي جذب گردشگران خارجي و معرفي سوادکوه به عنوان يک مقصد گردشگري جذاب، مورد توجه قرار دارد. با اجراي اين استراتژيها، اميدواريم که سوادکوه به عنوان يک مقصد گردشگري محبوب و رقابتي در سطح ملي و بينالمللي شناخته شود.
چگونه ميتوان با بهرهبرداري از فرهنگ و تاريخ محلي سوادکوه، جاذبههاي گردشگري جديدي ايجاد کرد که هم براي گردشگران جذاب باشد و هم به حفظ هويت منطقه کمک کند؟
براي بهرهبرداري از فرهنگ و تاريخ محلي سوادکوه و ايجاد جاذبههاي گردشگري جديد، ميتوان از راهکارهايي مانند توسعه گردشگري فرهنگي، برگزاري جشنوارههاي محلي، توسعه اقامتگاههاي بومگردي، آموزش و کارگاههاي هنري، توسعه مسيرهاي گردشگري و مشارکت با جامعه محلي استفاده کرد.
موسسه گردشگران جوان سوادکوه چه برنامههايي براي معرفي سوادکوه در بازارهاي جهاني و جذب گردشگران خارجي به اين منطقه دارد و در اين مسير با چه چالشهايي مواجه هستيد؟
اين موسسه برنامههاي متعددي براي معرفي سوادکوه در بازارهاي جهاني و جذب گردشگران خارجي دارد که برخي از اين برنامهها عبارتند از تبليغات بينالمللي، شرکت در نمايشگاههاي بينالمللي، ايجاد همکاري با آژانسهاي گردشگري خارجي، توسعه محتواي چندرسانهاي و برگزاري رويدادهاي بينالمللي. چالشهايي که در اين مسير وجود دارد، شامل کمبود زيرساختهاي مناسب، عدم آگاهي از فرهنگ و زبانهاي مختلف و چالشهاي اقتصادي و سياسي ميشود. با شناسايي اين چالشها و اجراي برنامههاي مناسب ميتوانيم به معرفي سوادکوه در بازارهاي جهاني و جذب گردشگران خارجي کمک کنيم.
اولين جشنواره بومي محلي نشا با چه شرايطي برگزار شد و چه نتايج و دستاوردهايي را به دنبال داشت؟
اولين جشنواره بومي محلي نشا با هدف شکرگزاري و سپاس از خداوند و زحمات کشاورزان و ارزش شاليزارها در تيرماه سال جاري برگزار شد. اين جشنواره در شهرستان سوادکوه با همکاري جامعه محلي، کشاورزان و سازمانهاي مرتبط برپا شد. شرايط برگزاري اين جشنواره شامل همکاري با کشاورزان محلي، برنامههاي فرهنگي و هنري، حضور مسئولان محلي و استاني و توجه به محيط زيست بود. اين جشنواره، نتايج و دستاوردهايي مانند تقويت حس همبستگي، جذب گردشگران، افزايش آگاهي، حمايت از کشاورزان و توسعه گردشگري فرهنگي را به دنبال داشت. بهطور کلي، جشنواره بومي محلي نشا به عنوان يک رويداد موفق، تاثيرات مثبت زيادي بر جامعه محلي و توسعه گردشگري در سوادکوه داشت.