مدیرعامل شرکت ایسکرا گفت:انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تلاش زیادی برای تسهیل روابط قطعهسازان و خودروسازان انجام داده و در صدد است تا قیمتهای دستوری را حذف کند، بر همین اساس مدیران و مسئولان دولتی بعد از پی بردن به آثار منفی قیمتهای دستوری، آن را کنار گذاشته و به نظر میرسد، از این پس شاهد نتایج خوب این موضوع باشیم.
امیرحسین جلالی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ با اشاره به رشد ۲۰ درصدی تولیدات شرکت خود گفت: تولید دینام خودروی شاهین و تارا در شرکت ایسکرا آغاز شده و قرار است تا محصولات جدید دیگری مانند فن رادیاتور و برفاب نیز با یک تیراژ مناسب تولید شود.
وی با اشاره به هدف شرکت ایسکرا مبنی بر صفر کردن ضایعات این شرکت، افزود: البته این ضایعات بهطور کامل صفر نمیشود، با این حال با کمک و مشارکت اپراتورهای تولید بهطور جدی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، شرکت ایسکرا از نظر ریالی نیز حدود ۳۰۰ هزار یورو کالا صادر کرده، اما هنوز به رقم مورد نظر ۵۰۰ هزار یورو دست پیدا نکرده است.
جلالی به عدم تغییر شرایط تولید در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اضافهکرد : در برخی از موارد، وضعیت تا حدودی سختتر شده، به همین دلیل یکی از مهمترین ملزومات رشد تولید در زمان کنونی، بهبود فضای کسبوکار و امنیت اقتصادی و قضایی برای کارآفرینان است.
مدیرعامل شرکت ایسکرا به صحبتهای وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو اشاره و افزود: با توجه به مشکلات ارزی کشور برای واردات واکسن، این موضوع به منظور مدیریت بهتر منابع ارزی صورت گرفته تا از این پس در تامین نیازهای ضروری کشور با مشکلی روبهرو نشویم.
این قطعهساز خودرو به معضلات این صنعت اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات به فضای کسبوکار و موانع موجود در بخشهای مختلف مانند سیستم بانکی، سازمان گمرک، سازمان استاندارد و دیگر دستگاههای جانبی بازمیگردد. صنعت قطعهسازی به ارتباط و احترام متقابل صنعت خودروسازی نیاز دارد، ولی متاسفانه در حال حاضر این ارتباط بدتر از گذشته شده است.
مدیرعامل شرکت ایسکرا عملکرد انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور را در سال ۱۴۰۰ مثبت ارزیابی کرد و گفت: عملکرد این انجمن در سال گذشته بسیار خوب بود، بهطوری که با برگزاری نمایشگاه در سال ۱۴۰۰، شاهد حضور پررنگ قطعهسازان و خودروسازان کشور بودیم.
وی با اشاره به تاثیر کاهش ارزش پول ملی بر افزایش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: البته باید گفت که در کنار این موضوع، فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه نیز بر این امر تاثیر بسیار منفی گذاشته، اما با حذف قیمتهای دستوری، شاهد کاهش این فاصله خواهیم بود.
جلالی در پاسخ به این سوال که مدیران دولتی چه اقدامی برای بهبود شرایط صنعت قطعهسازی میتوانند انجام دهند، گفت: به اعتقاد بنده، بهترین کار ممکن، آزاد گذاشتن هیات مدیره شرکتهای خودروسازی برای مدیریت منابع و مصارف آنان است. علاوه بر این، قیمتگذاری باید آزاد شود تا قیمتها بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.
مدیرعامل شرکت ایسکرا در پایان با اشاره به تاثیر کاهش فروش نفت بر افزایش تولید، اظهار کرد: باید دانست که امروزه مهمترین عامل برای بهبود فضای کسبوکار، بها دادن به تولید است. متاسفانه با سازوکارهای فعلی و همچنین قوانین و مقررات کنونی، دست و پای قطعهسازان بسته است.
انتهایپیام/