مدير عامل شرکت طب اکسير بارمان تاکيد کرد

رشـد توليد داخلی شرط ورود به بازار کشورهای آفريقايی

مهندس حامد اسماعيلزاده

شرکت طب اکسير بارمان در سال 1399 با هدف توليد، واردات و صادرات محصولات مکملهاي غذايي، دارويي، گياهي و تجهيزات پزشکي تاسيس شد. در طول مدت راهاندازي، اين شرکت موفق به اخذ پروانههاي مکملهاي غذايي و گياهي و اخذ نمايندگي تجهيزات پزشکي از برندهاي معتبر شد و برخي از محصولات آن روانه بازار هدف در داخل کشور شده و در ادامه با دريافت مجوزهاي مربوط به واردات داروهاي فوريتي و نيز دريافت مجوز توليد انواع تجهيزات پزشکي مصرفي قصد دارد، نقش موثرتري در حوزه بهداشت و درمان و سلامت ايفا کند تا با تامين بازار داخل، در آينده به بازارهاي هدف خارجي نيز صادرات انجام دهد. در واقع ماموريت طب اکسير بارمان، ارتقاء و تداوم سلامت و کيفيت زندگي از طريق تامين و توليد محصولات مکملهاي غذايي، گياهي، دارويي و تجهيزات پزشکي باکيفيت و دانشبنيان و ايجاد دسترسي سريع و آسان براي  احاد جامعه است. آنچه در ادامه ميخوانيد، به ماحصل گفتوگوي ما با مهندس حامد اسماعيلزاده، مديرعامل شرکت طب اکسير بارمان اختصاص دارد.

در خصوص تجارب خود و عمده فعاليتهاي شرکت طب اکسير بارمان توضيحاتي ارائه فرماييد.

بنده 23 سال سابقه فعاليت در صنعت دارو را دارم که به چهار بخش اصلي تقسيم مي‌شود که مي‌توان به فعاليت در داروخانه‌، حوزه پخش سراسري دارو (فروش و بازرگاني)، حوزه توليد، فروش و بازاريابي محصولات دارويي و مکمل غذايي (توليد قراردادي) و واردات اشاره کرد. بيشتر تجربه بنده در بخش توليد قراردادي بوده، بر همين اساس فعاليت‌هاي شرکت را نيز به سمت توليد قراردادي هدايت کرده‌ام، چراکه در اين شيوه مي‌توان بدون نياز به احداث کارخانه و تحمل مشکلات مربوط به آن، خيلي سريع‌تر به محصول نهايي دست پيدا کرد. در حال حاضر در شرکت طب اکسير بارمان محصولاتي داريم که در بازار ايران منحصر به فرد و جديد هستند. البته صرفا واردکننده تجهيزات نيستيم و به سازمان غذا و دارو و اداره تجهيزات درخواست داده‌ايم و مشغول آماده‌سازي سوله و کارخانه توليد هستيم تا توليد انواع تجهيزات مصرفي که اکنون وارد مي‌شوند را آغاز کنيم. با توجه به زيرساخت‌هاي مناسب در داخل کشور، مي‌توانيم مواد اوليه لازم براي توليد محصولاتي نظير ست سرم، ميکروست، آنژيوکت و ساير محصولات وارداتي را فراهم کنيم. هدف ما اين است که به توليدکننده تجهيزات مصرفي تبديل شويم و بازار داخل کشور را با محصولات باکيفيت داخلي تامين و از خروج ارز جلوگيري کنيم.

در اين مجموعه چه محصولاتي توليد و عرضه و در چه مواردي کاربرد دارد؟

از جمله محصولات مکمل غذايي گياهي مي‌توان به «کورکونم»                            ( NEM & TURMERIC) اشاره کرد؛ کپسولي گياهي که از غشاي داخلي پوسته تخم‌مرغ ساخته شده است. ( NEM ) که سرشار از پروتئين است، با ترکيب «TURMERIC» (زردچوبه) با گريد دارويي، براي اولين بار در کپسول فرآوري و بسته‌بندي شده و اکنون در بازار موجود است. مزيت اصلي اين محصول نسبت به برندهاي مشابه در بازار اين است که 90 درصد هر کپسول از پروتئين تشکيل شده و تنها 10 درصد آن زردچوبه است، در حالي که در ساير محصولات موجود از مقادير بالاتري از زردچوبه در فرمول استفاده شده است. ترکيب نم و زردچوبه، با وجود فوايد ضدالتهابي‌ در طب سنتي، در اين فرمول به شکلي استفاده شده‌اند که التهابات را کاهش داده و به‌ويژه براي کاهش درد مفاصل و نيز کاهش دوران نقاهت و دست‌يابي به بهبودي در جراحي‌هايي مانند عمل مفصل، زانو، ستون فقرات، پلک يا بيني در ترميم زخم‌ها بسيار موثر است. محصول ديگري که براي اولين بار در ايران به صورت کپسول توليد شده  BLACK GARLIC (سير سياه) است. پيش از اين، اين محصول به‌صورت وارداتي عرضه مي‌شد، اما اکنون با توليد محصول شرکت طب اکسير بارمان، کپسول سير سياه به‌صورت فرآوري‌شده در بازار داخلي وجود دارد و در مواد کنترل فشار خون و رفع گرفتگي عروق موثر است. فرآوري در محصولات گياهي بسيار حائز اهميت است، فرآوري مواد اوليه داروهاي گياهي، با حذف توکسين‌ها و مواد غير ضروري و استخراج مواد اوليه موثر بر درمان و روش‌هاي نوين توليد مواد اوليه آن‌ها، اثربخشي محصولات را افزايش داده و امکان ايجاد دوزهاي مصرف مشخص و مانيتور کردن روند بهبودي را ايجاد مي‌کند.

«هيسپريدين» محصول ديگري از شرکت طب اکسير بارمان است که سرشار از ويتامين C بوده، براي تقويت سيستم ايمني بدن استفاده مي‌شود و در آينده وارد بازار خواهد شد. محصول ديگر، «کلستروم» است که از منشا کاملا طبيعي به دست مي‌آيد و براي تقويت سيستم ايمني بدن فرموله شده است. همچنين محصول «برومولين» که حاصل فرآوري عصاره آناناس است، براي کمک به بهبود زخم‌ها و جراحي‌ها استفاده مي‌شود و در دسته محصولات آتي اين شرکت قرار دارد.

در حوزه توليد محصولات دانشبنيان چه اقداماتي انجام دادهايد؟

طب اکسير بارمان در حوزه توليد محصولات دانش‌بنيان نيز داراي چند طرح است که هر کدام در مراحل تحقيقاتي بوده و پس از طي مراحل رسمي و تحقيقاتي و دريافت مجوزهاي لازم، به عنوان محصولات جديد و دانش‌بنيان به بازار هدف معرفي و عرضه خواهد شد. شايان ذکر است، در حوزه تجهيزات پزشکي، هم‌اکنون با واردات انواع تجهيزات مصرفي از برندهاي معتبر از جمله انواع ست سرم، آنژيوکت، اسکالپ وين، ميکروست، سه‌راهي تزريق و انواع دستکش‌هاي جراحي، مشغول خدمت‌رساني به جامعه هدف هستيم و در ادامه با ايجاد زيرساخت‌هاي توليد، حتما به سمت توليد در داخل پيش خواهيم رفت. اين شرکت در حوزه بهداشتي نيز فعاليت‌هاي تحقيقاتي خود را بر پايه محصولات طبيعي و ارگانيک آغاز کرده و در اين حوزه نيز محصولاتي را به بازار هدف ارائه خواهد کرد.

در فرآيند توليد محصولات با چه چالشها و مشکلاتي مواجه هستيد؟

در کشور ما چالش‌هاي بسياري در راه توليد وجود دارد و بسياري از شرکت‌ها که قصد توليد دارند، با مشکلاتي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند که مي‌توان به دريافت مجوزها، جذب و نگهداري نيروي انساني متخصص، تعامل با اداره ماليات، تامين اجتماعي، بانک‌ها و مسايل مربوط به واردات و ترخيص کالا اشاره کرد. شرکت طب اکسير بارمان هم اولويت خود را بر اين گذاشته که مواد اوليه را از شرکت‌هاي داخلي تهيه کند. اين نکته اصلي است، چون صلاح نمي‌دانستيم موادي که قابليت توليد در کشورمان را دارند، از خارج وارد شوند. البته در برخي از موارد به اجبار بعضي از اقلام مرتبط با توليد (ماده اوليه و جانبي) را وارد نماييم، اما اين آمادگي از جانب ما وجود دارد تا در صورت توليد مواد اوليه و جانبي مورد نياز در داخل با شرکت‌هاي توليدکننده مذاکره و تامين را از آن‌ها انجام دهيم. در حال حاضر برخي از شرکت‌هاي توليدکننده، اقدام به توليد مواد اوليه مورد نياز ما کرده‌اند و مذاکرات اوليه با آن‌ها براي ارائه برگ کيفيت سنجي اوليه توليدي آن‌ها انجام شده و در صورتي که مراحل کيفي سپري و تاييد شود، همکاري با آن‌ها را در برنامه کاري قرار خواهيم داد.

با توجه به رشد تقاضا براي محصولات گياهي در سطح جهان، شرکت شما چه برنامههايي براي گسترش فعاليتهاي خود در اين زمينه دارد؟

در طب اکسير بارمان، دپارتمان تحقيق و توسعه و دانش‌بنيان را طراحي و راه‌اندازي کرده‌ايم و نه‌تنها در مکمل‌هاي غذايي، بلکه در محصولات بهداشتي نيز از متخصصان امور به‌صورت مشاور و مدير پروژه بهره‌مند هستيم، به‌عنوان مثال، در حال فرموله کردن داروي دانش‌بنياني هستيم که براي يکي از  بيماري‌هاي روده و معده استفاده مي‌شود. همچنين داروهاي ديگري بر پايه گياهي براي درمان بي‌قراري در خواب، تقويت توان جنسي مردان و بانوان در پروژه تحقيق و توسعه داريم. برخلاف داروهاي معمول موجود در بازار، روي داروهاي گياهي کار و آن‌ها را وارد بازار مي‌کنيم. براي محصولات ضد حساسيت مخصوصا فصلي و استنشاقي نيز چند فرمول داريم که در حيطه دانش‌بنيان قرار مي‌گيرند. در پروژه‌هاي دانش‌بنيان هم چالش‌ها و روندهاي قانوني اداري وجود دارد که از 3 تا 12 ماه و يا حتي تا 18 ماه يک پرونده طول مي‌کشد تا مدارک و مستندات آماده شده و آماده دفاع گردد. در اين بخش هم طولاني بودن، زمان پروژه و هزينه‌هاي بالا از چالش‌هاي پيش روي شرکت‌هاي جوان و نوپا است و در ادامه بازار رقابتي و کپي فرمولاسيون از ديگر چالش‌هاي پيش رو خواهد بود. از طرفي در بخش فروش، محصول وارد پخش مي‌شود و پخش و داروخانه‌ها مشکلات خود را دارند؛ مشکلاتي در زنجيره توزيع و فروش بين پخش و داروخانه و بيمه که اين زنجيره به هم متصل است و محصولي که توليد مي‌شود به ويژه محصولات گياهي، حدود 8 تا 9 ماه زمان مي‌برد تا پول آن به شرکت بازگردد. شما سود آن را کنار بگذاريد و هزينه‌هاي پرسنلي را هم در نظر نگيريد، ببينيد چقدر بايد سود داشته باشد تا يک شرکت حاضر شود سرمايه خود را براي توليد مکمل‌هاي غذايي به‌کار گيرد. شرکت‌هاي دارويي با کمک سهامداران روي پا ايستاده‌اند و هزينه‌ها در مدت زمان طولاني به شرکت باز مي‌گردند و اين چرخه هر روز براي توليدکننده که با قيمت‌هاي متفاوت ارزي، توليد محصولات خود را انجام مي‌دهد و با قيمت‌گذاري دستوري مواجه است، سخت‌تر و عرصه براي فعاليت تنگ‌تر مي‌شود.

با توجه به اينکه در بازارهاي ايران و آفريقا شرکتهاي بسياري در حوزه غذا و دارو ورود کردهاند و يک فضاي کاملا رقابتي ايجاد شده است، براي حفظ سهم خود از بازار، چه اقداماتي انجام دادهايد؟

از اعضاي اتاق بازرگاني و تجار مي‌شنويم که چيني‌ها بازار آفريقا را گرفته‌اند، آمريکايي‌ها معادن آن‌ها را مي‌برند و اروپايي‌ها نيز در حال سرمايه‌گذاري در اين قاره هستند. بايد ببينيم گه آن‌ها چه راهي را رفته‌اند تا موفق شده‌اند. اين کشورها کيفيت محصولات را در حد استاندارد نگه مي‌دارند و قيمت را به پايين‌ترين حد ممکن مي‌رسانند. ما هم بايد با رشد توليد داخلي و اثبات کيفيت محصولات خود وارد بازار آفريقا شويم. نبايد اين ديدگاه به آفريقا وجود داشته باشد که آنجا با کشورهاي توسعه نيافته روبه‌رو هستيم، زيرا  آفريقايي‌ها هم پيشرفت کرده‌اند. مطمئن باشيد که اگر کالاي باکيفيتي به بازار آفريقا ببريد، حتما نتيجه خواهيد گرفت. حتي با وجود رقيباني از هند، با حضور در بازار آفريقا، داشتن يک نماينده خوب و انجام مارکتينگ مي‌توانيد موفق باشيد. آفريقايي‌ها به ادويه و داروهاي گياهي اعتقاد دارند، اين موضوع در پيشينه آن‌ها بوده و از آن استفاده کرده‌اند. تجربه بنده مي‌گويد که اگر ممارست و تلاش کنيم، مي‌توانيم در بازاريابي موفق شويم.

حمايت اتاق بازرگاني ايران به منظور گسترش روابط تجاري با آفريقا تا چه اندازه اهميت دارد؟

دست ما در دست اتاق بازرگاني است؛ يعني اتاق بازرگاني ما را هدايت مي‌کند و دست ما را در دست طرف‌هاي مقابل مي‌گذارد. اتاق بازرگاني همايش و نمايشگاه برگزار مي‌کند و ما نيز به‌عنوان بازديدکننده و غرفه‌دار شرکت و کانکشن‌هاي لازم را پيدا مي‌کنيم. ما از اطميناني که اتاق بازرگاني به ما مي‌دهد، دلگرم مي‌شويم، زيرا آن‌ها شرکت‌هاي آفريقايي را به ما معرفي مي‌کنند. به‌ويژه در بحث انتقال پول در آفريقا که کار بسيار مهمي است و شما به اين راحتي نمي‌توانيد از آفريقايي‌ها پول دريافت کنيد. بايد با کمک اتاق بازرگاني از اصالت کانکشن‌ها مطمئن شويم، چون خودمان تحت تحريم هستيم و مبادلات آن‌ها نيز شامل پول نقد، جايگزيني و حتي معامله کالا به کالا است. نگاه ما به حمايت‌هاي اتاق بازرگاني است، به‌ويژه براي شرکت‌هايي مثل ما که جوان هستند و تجربه صادرات مستقيم زيادي ندارند.

همکاريهاي اتاق بازرگاني با شرکتها، تا چه اندازه باعث تقويت روابط تجاري و گسترش بازارهاي صادراتي آنها شده است؟

همايش‌هايي که اتاق بازرگاني برگزار و مهمان‌هايي که دعوت مي‌کند، بسيار مؤثر هستند. اتاق آفريقا واقعا فعال است و هر کانکشني که پيدا مي‌کند، در کانال‌هاي اطلاع‌رساني خود به اشتراک مي‌گذارد، آناليز بازار کشورها را براي ما ارسال مي‌کند و حتي نمايندگان ايران در آفريقا را دعوت مي‌کند و از سفارت‌ها کمک مي‌گيرد. پيشنهاد بنده به فعالان تجاري، صادرکنندگان و شرکت هاي علاقه مند به فعاليت در آفريقا يا کشورهاي ديگر، اين است که حتما در اتاق بازرگاني عضو شوند و از امکانات و مشاوره‌ها و تاييدات اتاق بهره‌مند شوند. نکته اصلي اين است که هزينه‌هاي تمام‌شده ما در داخل کشور به دلايلي مانند طولاني بودن زمان صدور مجوزها، بيمه و ماليات بسيار بالا است، با اين حال قيمت مکمل‌هاي غذايي در بازار داخل همچنان بسيار ارزان‌تر از بازارهاي خارجي است و اين موضوع فرصت بسيار خوبي براي ما ايجاد مي‌کند.

در بازارهاي آفريقايي فرصتهايي براي مصارف دارويي و کمپينهاي غذايي وجود دارد. آيا ما از اين فرصتها به خوبي استفاده کردهايم؟

صنعت داروي ايران صادرات بسيار کمي دارد؛ هرچند هميشه مي‌شنويم که مي‌گويند دارو در ايران ارزان است و در کشورهاي همسايه گران‌تر. صادرات ما بيشتر به‌صورت غيررسمي انجام مي‌شود. به‌ عنوان ‌مثال، صادرات چمداني داريم و زائراني که به ايران مي‌آيند، داروهاي ما را به عراق، سوريه و… مي‌برند. وقتي شرکتي بخواهد که به‌صورت رسمي به عراق صادرات داشته باشد و مجوز بگيرد، دولت عراق و سوريه و… به‌سختي مجوز مي‌دهد، اين مساله به تازگي در افغانستان نيز مشاهده مي‌شود. تاجران افغانستان هنوز هم به‌صورت غيررسمي کالا صادر مي‌کنند، ولي گاهي نمي‌توانند از مرز عبور دهند و اين کالاها به داخل کشور بازمي‌گردد. به دليل اينکه با دامپينگ خريداري شده‌اند، با قيمت ارزان‌تر در بازار دوم ايران فروخته مي‌شوند. از سوي ديگر، بسياري از داروهاي ساده، ديگر توليد نمي‌شوند، زيرا مواد اوليه و بسته‌بندي گران شده و شرکت‌ها بايد براي واردات، پول نقد پرداخت کنند. با تغيير نرخ ارز نياز به نقدينگي در شرکت‌ها براي توليدهاي مجدد بالا مي‌رود و به همين دليل برخي از شرکت‌ها محصولات کم بازده خود را کم توليد مي‌کنند و برخي ديگر نيز اصلا توليد نمي‌کنند که در هر دو صورت، کشور در بعضي از محصولات دچار کمبود مي‌شود. وقتي کمبود داريم، عملا نمي‌توانيم مجوز صادرات دريافت کنيم.

تلاش ما بر اين بوده تا از طريق تجار آفريقايي اطلاع‌رساني کنيم و سعي کرده‌ايم که محصولات خود را از طريق دوستان تجاري خود و يا در جلسات مشترک با تجار آفريقايي معرفي کنيم. به‌شدت به دنبال نماينده تجاري در کشورهاي آفريقايي هستيم که تجربه‌هاي دارويي دارند. اگر شرکتي در يک کشور آفريقايي باشد که مارکتينگ انجام دهد و به ما کمک کند، اين بسيار موثرتر خواهد بود تا اينکه خودمان مستقيم وارد بازار شويم. بنده اعتقاد دارم، اگر هر واحد صنعتي کار مخصوص به خود را انجام دهد و اين ارکان به خوبي با هم کار کنند، صنعت به خوبي رشد خواهد کرد. تحقيق و توسعه، بازاريابي، توليد و صادرات، ارکان مهمي هستند که بهتر است، هر بخش به دست توانمند خود اين وظيفه را انجام دهد.

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.