تمرکز صادرات به قاره سیاه رمز موفقیت کالاهای ایرانی

مدیرعامل موسسه آتیه‌داران روماک گفت: اين موسسه تنها موسسه‌اي است که در کشورهاي آفريقايي به جاي تمرکز بر يک محصول خاص، کار بازاريابي و فروش محصولات مختلف را انجام مي‌دهد و در کنار آن، يک نمايشگاه دائمي براي کالاهاي ايراني در اين قاره داير کرده تا محصولات شرکت‌هاي طرف قرارداد خود را به نمايش بگذارد.

حمید خطیب در گفت‌وگوی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه اين موسسه با هدف بازاريابي و توسعه صادرات در سال 1391 تاسيس شد و در حال حاضر به شرکت‌هاي متقاضي يا شرکت‌هايي که درگير بحران فروش يا از دست رفتن سهم بازار داخل هستند، از طريق امکان‌سنجي صادرات و جمع‌آوري اطلاعات صادراتي، خدمات‌رساني مي‌کند،گفت: موسسه آتيه‌داران روماک از سال 1395 به بخش بازاريابي و صادرات کالاهاي ايراني در بازارهاي خارجي وارد شد و با وجود ظرفيت بازار کشورهاي آفريقايي براي جذب کالاي ايراني و همچنين استانداردها و شرايط توليد داخلي، دفاتر صادراتي را در کشورهاي اين قاره مانند کنيا به عنوان دروازه ورود به شرق و ساحل عاج به عنوان دروازه ورود به غرب راه‌اندازي کرد.

وی افزود: اين موسسه با امکان‌سنجي صادرات، وضعيت فروش کالاهاي ايراني را در بازار کشورهاي آفريقايي به‌طور کامل بررسي کرده و بازاريابي آن را تضمين مي‌کند. براي مثال، با توجه به تفاوت فرهنگي، نوع سليقه، ميزان تقاضا و مصرف، کالاها را از درب کارخانه‌هاي داخلي خريداري و پس از آن به مشتريان کشورهاي آفريقايي عرضه مي‌کند. همچنين اين موسسه با وجود تقاضاي شرکت‌هاي علاقه‌مند به صادرات، در برخي از مواقع، يک هيات تجاري متشکل از گروه‌هاي مختلف به اين قاره اعزام مي‌کند که پيش از اين به کشورهاي ديگر مانند لبنان، مالزي، فرانسه و… نيز اعزام داشته است.

خطیب تصریح‌کرد: اين موسسه تنها موسسه‌اي است که در کشورهاي آفريقايي به جاي تمرکز بر يک محصول خاص، کار بازاريابي و فروش محصولات مختلف را انجام مي‌دهد و در کنار آن، يک نمايشگاه دائمي براي کالاهاي ايراني در اين قاره داير کرده تا محصولات شرکت‌هاي طرف قرارداد خود را به نمايش بگذارد. از سوي ديگر، موسسه آتيه‌داران روماک با وجود ارتباطي که با تجار کشورهاي آفريقايي دارد، بستر بازگشت پول کالاهاي ايراني را در شرايط تحريمي فراهم مي‌کند که در اين فرآيند، بازگشت پول به فروشنده تضمين داده مي‌شود. در حال حاضر کشورهايي مانند هند، چين، لبنان، مصر و… به صورت مستقيم به انبار اين کالاها مراجعه و پس از تسويه قيمت نهايي، آن را به کشور مقصد منتقل مي‌کنند.ناگفته نماند، اين موضوع جز موسسه آتيه‌داران روماک هنوز در بسياري از شرکت‌هاي صادراتي در کشور  باب نشده است.

وی افزود: موسسه آتيه‌داران روماک در حال حاضر تنها بر صادرات کالا به کشورهاي آفريقايي تمرکز دارد و در تلاش است تا در4 سال آينده، جزو کشورهاي ساحل عاج و کنيا، در آفريقاي جنوبي و تونس نيز دفتر صادراتي راه‌اندازي کند.البته بايد گفت، هنوز زيرساخت‌هاي صادرات در شرکت‌هاي داخلي شکل نگرفته و بسياري از آنان به جاي صادرات، فروش خارجي دارند. به عنوان مثال، بازرگان يا تاجر خارجي به شرکت‌هاي توليدي مراجعه کرده و به‌طور مستقيم از آن‌ها کالا خريداري مي‌کند يا به قول پدر علم بازاريابي کشور مرحوم استاد روستا، صادرات ما ايراني‌ها صادرات دوره‌گردي است، به اين مفهوم که توليدکننده بدون بررسي دقيق بازار خارجي، محصولات مناسب داخل را براي صادرات به ساير کشورها ارجاع مي‌دهد، اما اين موسسه در نظر دارد تا با بسترسازي، فرهنگ‌سازي و بر مبناي نياز و خواسته بازار هدف، به صادرات بپردازد که خوشبختانه 40 درصد اين هدف تاکنون محقق شده است..علاوه بر اين، امسال بيشتر فعاليت‌هاي اين موسسه به مطالعه بازار، امکان‌سنجي و اعزام هيات‌هاي تجاري اختصاص پيدا کرد و در همين راستا در تاريخ 7 فروردين‌ماه سال آينده نيز يک هيات بازاريابي تجاري و صنعتي به کنيا اعزام خواهد شد. همچنين نمايشگاه دائمي با قابليت دو سال بازاريابي داير شده که بازاريابي کالاهاي نمايش داده شده، تضمين و هزينه بازاريابي نيز از درصد فروش دريافت خواهد شد.

مدیرعامل موسسه آتیه داران روماک اضافه‌کرد:  يکي از بزرگ‌ترين مشکلات شرکت‌هاي فعال در اين حوزه، دخالت‌هاي غيرحرفه‌اي دولت است، به‌طوري که بسياري از افراد شاغل در نهادهاي دولتي يا مديران آن، با ارائه نظرات شخصي به جاي قانون، در مسير اين شرکت‌ها سنگ‌اندازي مي‌کنند.از طرفي، دولت با وجود علاقه فراوان به افزايش ارزهاي صادراتي در کشور، به صادرکننده بهايي نمي‌دهد.متاسفانه يک‌سري از مشکلات در کشور نهادينه شده و اول از هر اقدامي بايد آن را حل کرد.در حال حاضر بيش از تحريم‌هاي خارجي، محدوديت‌هاي داخلي بر فعاليت شرکت‌هاي صادراتي اثر منفي داشته است.

خطیب افزود: موسسه آتيه‌داران روماک هم‌اکنون عضو گروه‌هاي تجاري کنيا و ساحل عاج است و با وجود نظر مساعد آفريقايي‌ها نسبت به ايراني‌ها که در طول تاريخ در موضوع برده‌داري نقشي نداشته‌اند و همواره با نژادپرستي مبارزه کرده‌اند، با استقبال زياد آنان روبه‌رو بوده است. با توجه به اين موضوع بايد تلاش کرد تا با راه‌اندازي خطوط حمل‌ونقل هوايي به اين کشورها صادرات را رونق داد.

مدیرعامل موسسه آتیه داران روماک تاکیدکرد: در دنيا شرکت‌هاي مديريت صادرات به عنوان پيش قراولان صادرات و بازاريابي شناخته شده‌اند، اما در کشورمان هنوز مورد استقبال قرار نگرفته و از سوي دولت مغفول باقي مانده‌اند. براي مثال، معمولا شرکت‌هايي که قادر به تامين هزينه‌هاي جاري خود نيستند و اطلاعات کافي از بازارهاي خارجي ندارند، به سمت صادرات روي مي‌آورند، در حالي که براي انجام اين کار ابتدا بايد اطلاع کافي را جمع‌آوري کرد.نکته ديگر، بي‌توجهي‌هاي دولت است، به‌طوري که در شرايط فعلي هيچ‌گونه حمايتي از شرکت‌هاي صادراتي صورت نمي‌گيرد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.