معنی بازاریابی جز تبدیل نیاز مشتری به رضایت نیست

نايب رييس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه‌گذاري سهم آشنا گفت: بازاريابي  يعني(( تبديل نياز مشتري به رضايت وي)). شرکتها به‌طور کلي کالا، خدمت و تجربه را به مشتري پيشنهاد مي‌کنند و در ازاي ارزش‌آفريني براي مشتري، از آنها پول مي‌گیرند. در بازار سرمايه، شرکت‌ها بيشتر به ارائه خدمات و ايجاد تجربه مي‌پردازند و در واقع به ندرت کالايي براي مبادله وجود دارد، بنابراين اهميت مقوله بازاريابي براي اين صنعت دوچندان مي‌شود.

هادي افشاری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در بخش خدمات اساسا مفهوم کيفيت با مشتري و تجربه او از يک خدمت عجين است و نقش فرآيندهاي ارائه خدمت و نيروي انساني بسيار پررنگ‌تر مي‌شود،گفت: از همين‌رو حوزه‌هاي بازاريابي خدمات (Service Marketing) اهميتي ويژه داشته و استراتژي‌ها و تاکتيک‌هاي سنتي بازاريابي که عمدتا بر فروش کالا به مشتري متمرکز بودند، چندان اثربخش نخواهند بود. بازاريابي در بازار سرمايه، در چند حوزه اصلي مي‌تواند ايفاي نقش کند که به اختصار شامل تحليل مشتريان بالقوه، تحليل کلي بازار سرمايه و بازيگران آن، تحليل استراتژي‌هاي بازاريابي، برندسازي و فعاليت‌هاي مرتبط با توسعه‌اي برندها، طراحي محصولات جديد در بازارهاي مالي، مديريت محصولات و خدمات موجود قابل عرضه به مشتريان، قيمت‌گذاري خدمات و طراحي کانال‌هاي فروش خلاقانه، مديريت ابزارهاي فروش خدمات مالي به مشتريان فردي و سازماني، تحليل و طراحي فرآيندهاي خدمت‌رساني به مشتريان، آموزش هدفمند نيروي انساني شرکتها براي نهادينه‌سازي فرهنگ مشتري‌محوري، طراحي ابزارها و استراتژيهاي ارسال پيام به بازار، اجراي برنامه‌ها و کمپين‌هاي بازاريابي و طراحي و توسعه ابزارهاي نوين بازاريابي مي‌شود. با توجه به تنوع و گستردگي حوزه‌هاي بيان‌شده، ايجاد و توسعه واحدهاي تخصصي بازاريابي در شرکتهاي بازار سرمايه به يک الزام رقابتي تبديل شده است.

وی افزود: دغدغه‌هاي عملياتي مديران ارشد در شرکتهاي بازار سرمايه بسيار زياد، متنوع، پُر چالش و البته روزمره است؛ به‌گونه‌اي که اکثر مديران‌عامل، بخش زيادي از زمان خود را به ناچار به حل و فصل مسائل و مشکلات عملياتي و روزانه اختصاص مي‌دهند و شايد کمتر فرصتي براي اموري نظير مارکتينگ به صورت تخصصي و جامع پيدا کنند. در حقيقت اين‌گونه فعاليتها ممکن است به شکلي تزئيني قلمداد شوند. نکته قابل توجه اينکه واژه «بازاريابي» در ادبيات مديران بازار سرمايه يک مفهوم قديمي است که بر توزيع و تقسيم منافع حاصل از يک مشتري با فرد سازماني که منجر به جذب او شده است، دلالت دارد؛ اما منظور از بازاريابي فراتر از تعريف کميسيون‌هاي فروش يا برگشت کارمزد است.

افشاری گفت: مجموعه سهم آشنا با سابقه بيش از 20 ساله در بازار سرمايه ايران، يکي از بازيگران قديمي در اين صنعت است و توسعه ابزارها و شرکتهاي متنوع و ايجاد سبدي گسترده از خدمات و محصولات مالي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين شرکت است. به دليل وجود نگاه ساختاري و دورانديش مديران مجموعه، طراحي و استقرار واحد بازاريابي تخصصي در اين گروه از 3 سال پيش در دستور کار قرار گرفت. انجام پروژه‌هاي تحليلي با هدف شناسايي مشتريان و فعاليت‌هاي بازيگران از گام‌هاي ابتدايي اين فرآيند بود. تعريف استراتژي‌هاي بازاريابي به منظور توسعه زيرساخت‌هاي موردنياز براي انجام فعاليت‌هاي مارکتينگ با تمرکز بر ابزارهاي بازاريابي ديجيتال گام بعدي بود. از آنجا که هيچ استراتژي و برنامه‌اي بدون داشتن نيروي انساني خبره انجام‌پذير نيست، توسعه تيم بازاريابي در دستور کار قرار گرفت. طراحي و توسعه واحد روابط عمومي با هدف ايجاد يک تيم حرفه‌اي به منظور ارتباط يکپارچه با رسانهها، برگزاري رويدادها و انجام فعاليت‌هاي مرتبط با مسئوليت اجتماعي شرکت، از برنامه‌هاي بعدي بود که اجرا شد.

نايب رييس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه‌گذاري سهم آشنا اضافه‌کرد: به‌طور کلي دانش بازاريابي توسط متخصصان خبره بازاريابي و در نتيجه اعتماد به دانش تخصصي بازاريابي و مشاهده کارکردها، کاربردها و اثربخشي آنها اشاعه پیدا می‌کند. در واقع، توجه مديران ارشد شرکتهاي بازار سرمايه به استخدام و به‌کارگيري متخصصان تحصيل‌کرده در اين حوزه و زمينه‌سازي براي توسعه زيرساخت‌هاي بازاريابي و در يک کلام در نظر گرفتن مارکتينگ به عنوان يک دانش کاربردي و ضروري براي موفقيت شرکت و نه فقط يک افزونه لوکس و ظاهري، شايد اصلي‌ترين عامل براي ورود و ترويج اين دانش در بازار سرمايه است. ساده‌انگاري مسائل مارکتينگ و تقليل آن به تبليغات و آن هم از نوع تبليغات انبوه، خلاصه کردن سيستم‌هاي مديريت فروش به مذاکره يک به يک با کانال فروش (بازارياب) و اخذ بيشترين امتياز از وي يا ساده انگاشتن فعاليت‌هاي تخصصي روابط عمومي در سطح برگزاري يک ميهماني کاري، حضور پرهزينه در نمايشگاهها و يا اسپانسر شدن يک تيم ورزشي، همگي از آفتهايي است که گريبانگير مديران سنتي است که در اين خصوص بازار سرمايه نيز مستثني نيست.

افشاری تصریح کرد: خوشبختانه بازار سرمايه و نهادهاي مالي در ايران، طي سالهاي اخير رشد قابل ملاحظه‌اي را تجربه کرده که منجر به اقبال افراد و صاحبان سرمايه به اين صنعت، گسترش نهادها و تاسيس شرکتهاي جديد شده است. همچنين ماهيت نوساني بازار سرمايه و اقبال عمومي به آن باعث ايجاد دوره‌هاي رکود و رونق معنيدار در درآمد فعالان کسب‌وکار در اين صنعت شده است. اين بدان معني است که شرکت‌هايي که نگاه بنيادين و اصولي به مقوله مارکتينگ ندارند، در دوران رونق و وفور درآمد، سرخوشانه به فعاليت‌هاي اطلاع‌رساني و تبليغات پرحجم و غرفه‌هاي پرهزينه در نمايشگاه‌ها بپردازند و در دوران رکود، اغلب بودجه‌هاي کمپين‌هاي بازاريابي قطع و يا کم مي‌شوند، بنابراين نمي‌توان دستاوردهاي بلندمدت ناشي از سرمايه‌گذاري در مارکتينگ را شاهد بود.

وی افزود: بازاريابي شامل مجموعه گسترده‌اي از فرآيندهاي تخصصي و متنوع است که براي پياده‌سازي اثربخش و سودآور براي سازمان نيازمند فرهنگ مناسب در شرکت، نگرش صحيح مديران ارشد، همکاري و همدلي و کار تيمي درون شرکت، ايجاد فضاي مشوق خلاقيت، چابکي در ساختار و تصميمگيري، تمرکز بر مشتري و ارتباط تنگاتنگ با مشتريان، استفاده از نيروهاي متخصص و ريسکپذيري و جرأت شرکت‌ها در به‌کارگيري ابزارهاي متنوع و تاکتيک‌هاي خلاقانه در کنار حفظ ثبات و جهت‌گيري اصولي و بنيادين است. شرکت‌هايي که استراتژي بازاريابي موفق و محکمي دارند، افق زماني بلندمدتي را براي مشاهده اثربخشي فعاليت‌هاي مارکتينگ در نظر مي‌گيرند و ضمن توجه به ابزارهاي ترويج فروش و جذب مشتريان در کوتاه‌مدت، به اقدامات زيرساختي، ديربازده و راهبردي نيز توجه مي‌کنند.

نايب رييس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه‌گذاري سهم آشنا تاکید کرد: بازاريابي  يعني(( تبديل نياز مشتري به رضايت وي)). شرکتها به‌طور کلي کالا، خدمت و تجربه را به مشتري پيشنهاد مي‌کنند و در ازاي ارزش‌آفريني براي مشتري، از آنها پول مي‌گیرند. در بازار سرمايه، شرکت‌ها بيشتر به ارائه خدمات و ايجاد تجربه مي‌پردازند و در واقع به ندرت کالايي براي مبادله وجود دارد، بنابراين اهميت مقوله بازاريابي براي اين صنعت دوچندان مي‌شود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.