سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راهآهن در نشست خبری که صبح امروز سهشنبه ۱۷ مردادماه در ساختمان راهآهن برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به تشریح برخی اقدامات انجام شده در حوزه حملونقل ریلی و برنامههای پیش روی این حوزه پرداخت.
بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایهگذاری آنلاین؛ مدیر عامل شرکت راهآهن اظهار کرد: در سال ۹۸ با توجه به افزایش ۳ برابری نرخ ارز و با توجه به اینکه بسیاری از قطعات حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی وارداتی است، بودجه راهآهن بجای ۳۰۰ درصد ۳۰ درصد افزایش یافت و ناترازی جدی در منابع و مصارف راهآهن طی دولت گذشته رخ داد که در نهایت سال ۱۴۰۰ با انباشتی از بدهیها و عدم تعمیرات و عقب ماندگی در بهسازی و بازسازی خطوط و … مواجه شدیم.
وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اهمیت حوزه ریلی گفت: صنعت ریلی میتواند نقش موثری در اعتلای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد ولی متاسفانه امرزو به دلیل عقب ماندگیهای مزمن و به استضعاف کشیده شدن، نمیتواند نقش پیشران خود را ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: یکی از گلوگاههای کشور حوزه حملونقل است که سالها مغفول مانده و بیشترین توجه به حملونقل جادهای بوده در حالی که بیشترین سوانح و تصادفات و همچنین بیشترین مصرف سوخت در این حوزه رخ میدهد.
صالحی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اولویت مدهای حملونقل در برنامه ششم توسعه با حملونقل ریلی است و بر اساس بند ب ماده ۵۷ باید ۳۰ درصد حملونقل ریلی مسافری و ۲۰ درصد نیز حملونقل ریلی باری باشد در حالی که باید طبق همین برنامه یک درصد سهم نفت دولت به بخش حملونقل ریلی اختصاص یابد در حالی که هیچ گاه این قانون اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: این رقم طی ۵ سال حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می شود که از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است و راهآهن علاوه بر انباشت بدهیها و عدم تعمیرات، با عقب ماندگی در حوزه بهسازی و بازسازی خطوط ریلی نیز مواجه شده است.
صالحی در ادامه به اهمیت ترانزیت ریلی اشاره کرد و گفت: رویکرد ایجاد گفتمان ترانزیت ریلی با کشورهای همسایه همواره مد نظر راهآهن بوده است و با پیگیریهای متعدد توانستیم ترانزیت بیش از ۴ قطار و ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هند را برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران محقق کنیم.
وی ادامه داد: برای برپایی تمدن نوین ایرانی_ اسلامی نیاز به جهش اقتصادی داریم که یکی از مهمترین اصول اولیه آن حملونقل و به ویژه حملونقل ریلی است.
مدیرعامل شرکت راهآهن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر چین توانست ۳۷ هزار کیلومتر خط پرسرعت ریلی احداث کند که متاسفانه در ایران خطوط پر سرعت ریلی وجود ندارد.
صالحی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات حوزه ریلی انعقاد تفاهمنامهها بدون ضمانت اجرایی از سالهای گذشته بوده است.
مدیر عامل شرکت راهآهن خاطر نشان کرد: با برنامهریزیهای انجام شده در سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار زائر میتوانند با قطار به خرمشهر، شلمچه و کرمانشاه عزیمت کنند.
صالحی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در قیمت بلیت قطارهای اربعین نسبت به ایام عادی تابستان نخواهیم داشت، گفت: بلیت قطارهای اربعین با قیمت کمتر از ۴۰۰ هزار تومان در اختیار زائرین قرار میگیرد.
وی در ادامه به بازسازی و بهسازی و ایجاد خطوط منتهی به پایانه مرزی شلمچه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مسیر تهران_خرمشهر و تهران_ شلمچه وجود داشت اما مسیر مستقیم ریلی خرمشهر به شلمچه وجود نداشت و امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده و مصوبه قرارگاه اربعین، سوزن بندی و ریلگذاری خط جدید از مسیر خرمشهر به شلمچه به طول ۵ کیلومتر انجام شد تا در این مسیر ریل باس به صورت ۲۴ ساعته و رایگان از خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه حرکت کند.
صالحی خاطر نشان کرد: هر سیر یک ربع تا ۲۰ دقیقه زمان میبرد و با این مسیر ریلی جدید که امسال ایجاد شده ظرفیت این خط ۲.۵ برابر خواهد شد.
مدیر عامل شرکت راهآهن گفت: با سوزن بندی انجام شده در ایستگاه راهآهن خرمشهر، فاصله تردد ریلباسها بین ایستگاه خرمشهر و ایستگاه شلمچه از حدود ۴۵ دقیقهبه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: طی دو روز گذشته ۱۲۰ کانتینر خالی از بندر خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه منتقل شده تا عبور و مرور راحت تر شود و سالنهای ایستگاههای اهواز و خرمشهر به میزان ۵۰ درصد توسعه یافته است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه تلاش شده ایستگاههای مبدا و مقصد بتوانند سرویس رسانی بهتری داشته باشند، افزود: با همکاری وزارت کشور مسیر ترکیبی مشهد_ تهران-کرمانشاه را تا مرز خسروی راهاندازی شده و برای زائرانی که از تهران یا مشهد به صورت ریلی به کرمانشاه میروند، اتوبوسهایی فراهم شده که از کرمانشاه به سمت مرز خسروی و بالعکس زائرین را جابهجا میکنند.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت ناوگان ریلی اظهار کرد: زمانی که مدیریت راهآهن را تحویل گرفتم، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهیهای بهجا مانده از دولت گذشته فقط در بخش تعمیرات لکوموتیو و ۳ هزار میلیارد تومان انباشت تعمیرات لکوموتیو وجود داشت و بسیاری از لکوموتیوهای ما خراب بودند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در دولت جدید، باید لکوموتیوهای مسافری که در سال ۱۳۹۹ خراب بود را به شبکه ریلی اضافه میکردیم، با وجود این مشکلات، در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، با ۴۳ درصد افزایش با رسیدن به عدد ۲۳ میلیون ۶۷۰ هزار نفر، رکورد حمل مسافر ریلی را در تاریخ راهآهن شکستیم.
انتهایپیام/