به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی دنیای سرمایه، مدیرعامل هلدینگ دکا گفت: امروز در صنعت حمل و نقل، با توجه به تعدد شرکتها و موقعیت جغرافیایی ایران، باید به سمت هوشمندسازی سیستم حمل و نقل حرکت کنیم. کشور به شدت نیازمند یک بازارگاه مرجع در حوزه حمل و نقل است که متأسفانه در حال حاضر چنین فضایی نه در سیستم حاکمیتی و نه در بخش خصوصی وجود ندارد و این بازارگاه مرجع، به صورت کامل ایجاد نشده است. اگر هم برخی شرکتها بهصورت پلتفرم یا استارتاپ بازارگاههایی را معرفی کردهاند، اینها تنها بخش کوچکی از نیاز کشور را پوشش میدهند و هدف نهایی نیستند.
هومن پشنگیان افزود: کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که تمامی صاحبان بار، شرکتهای حمل و نقل و رانندگان بتوانند در آن شرکت کنند و اعلام بار کشوری ایجاد شود. در حال حاضر حوزه اعلام بار کشور بهطور کامل راهاندازی نشده است. بعضی از مناطق اعلام بار دارند و برخی دیگر فاقد اعلام بار هستند. این مسأله منجر به توزیع ناعادلانه بار در سراسر کشور میشود.
وی تصریح کرد: کشور نیاز به یک بازارگاه ملی دارد که بتواند در آینده به سیستم حمل و نقل ترکیبی وصل شود. با این بازارگاه میتوانیم مدیریت بهتری بر حمل و نقل باری که از کریدورهای کشور عبور میکنند، داشته باشیم و تمامی این فرآیندها را در قالب یک پلتفرم هوشمند مدیریت کنیم. این سیستم هنوز در کشور وجود ندارد اما اگر این بازارگاه ملی راهاندازی شود، مشکلات موجود در توزیع عادلانه بار و بهرهمندی شرکتها، رانندگان و صاحبان بار حل خواهد شد.
بحران کمبود راننده در آینده، موج مهاجرت رانندگان ایرانی
مدیرعامل هلدینگ دکا ادامه داد: موضوع بعدی، بحران کمبود راننده در آینده است. ما با بحران جدی کمبود رانندههای حرفهای مواجه هستیم و این مسأله در آینده به یکی از چالشهای بزرگ کشور تبدیل خواهد شد. نسل جدید تمایلی به انتخاب شغل رانندگی ندارند. از طرف دیگر کشور ما توان جذب مهاجر برای شغل رانندگی را ندارد و به همین دلیل نمیتوانیم از کشورهای دیگر برای این شغل نیروی کار جذب کنیم. علاوه بر این، موج مهاجرت رانندگان ایرانی به کشورهای دیگر، بهویژه کشورهای اروپایی که در حال حاضر با کمبود راننده مواجه هستند، تشدید شده است. این روند میتواند بحران جدی در آینده ایجاد کند و لازم است که سیستم حاکمیتی تدابیر جدی برای این بحران در نظر بگیرد.
پشنگیان بیان کرد: بحث دیگری که در صنعت حمل و نقل باید به آن توجه کنیم، وضعیت حمل و نقل بینالمللی زمینی است. صادرکنندگان کشور با مشکلات جدی در این بخش روبهرو هستند. به دلیل شرایط تحریمی، بسیاری از صادرکنندگان قادر به رساندن محمولهها به مقاصد نهایی خود نیستند و مجبورند بارها را در کشورهای همسایه بهصورت کراسداک یا ترانشیپ ارسال کنند. یکی از مشکلات عمده در این زمینه، کمبود ویزا برای کامیونهای ایرانی است که پس از اجرایی شدن بیمه سبز، شدت یافته است. این مشکل باعث شده که بهناچار از کامیونهای ترکی یا حتی اروپایی برای حمل و نقل استفاده کنیم که خود با محدودیتهای زیادی همراه است.
وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین موجود، کامیونهای ترکی نمیتوانند مجدداً وارد کشور ثالث شوند که این موضوع پیچیدگیهایی در زمینه مستندات و فرآیندهای آن ایجاد کرده است. این موضوع همچنین محدودیتهای زیادی در حمل و نقل بینالمللی زمینی ایجاد کرده و باعث کاهش توان صادراتی کشور میشود. امیدواریم تصمیمات اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا مشکلات موجود برطرف گردد.
انتهایپیام/












